Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary


Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..

Powered by Blogger.

March 6, 2009

Maafkan Ayah


Kemaafanmu yang ku pinta
Walau terpaksa menempuh derita
Agar kau bahagia kelak di dunia
Merasai hakikat kemanisan cinta

Sungguh, banyak rasanya kelemahan dan kesilapan yang ayah lakukan terhadap baby. Walaupun baby masih kecil di dalam kandungan ummi, tapi ayah boleh merasakan kehangatan jiwa baby yang selalu bermain-main di dalam rahim ummi. Sudah pandai meluah rasa hati walaupun masih belum mengenal dunia nyata yang sebenarnya. InsyaAllah baby akan jadi insan yang pandai menurut pandangan Islam.

“Sesungguhnya manusia yang paling bijak ialah manusia yang sentiasa mengingati mati dan bersedia menghadapinya”

Apa sebenarnya kesalahan ayah pada baby?

Ayah ada pukul baby ke kat perut ummi?

Ish, tak delah sampai macam tu kejam ayah pada baby. Walaupun ada kes suami menendang perut isteri semasa mengandung kerana keceluparan mulut si isteri, ayah tidaklah sanggup menendang ummi yang sangat sopan dan baik terhadap ayah. Bahagia rasanya mendapat isteri yang mampu menenangkan jiwa kita di saat kita dalam kegelisahan.

“Wahai tuhan kami. Engkau jadikanlah isteri kami dan zuriat kami sebagai penyejuk mata kami dan jadikanlah kami pemimpin orang-orang yang bertaqwa”

Ayah memohom kemaafan sekiranya ayah tidak mampu menyediakan segala keperluan baby yang sudah pandai mengidam. Bukanlah mengidam sebenarnya tetapi lebih kepada keinginan baby yang kadang-kadang menginginkan sesuatu makanan atau minuman yang ‘special’ dari kebiasaan (ataupun ummi yang teringin sebenarnya. Huhu.)

Minggu lepas semasa usia baby mencecah 3 bulan 1 minggu di dalam kandungan, ummi mengatakan bau mulut ayah seperti bau buah laici. Puas ayah mencium sendiri bau mulut yang baru lepas digosok, tetapi tiada bau seperti yang ummi katakan.

Mungkin ummi teringin laici kot, bisik ayah dalam hati.

Dan ternyata benar ummi mengorder air laici sebagai minuman makan malam kami. Perkara sama berulang keesokan harinya di mana bau mulut ayah bertukar kepada jagung dan seterusnya epal pada malam berikutnya. Masuk hari keempat tiada lagi bau buah-buahan dari mulut ayah. Lega rasanya begitu kerana risau bau buah yang sukar didapati di Malaysia.

Kalaulah ummi terbau buah yang sukar didapati jusnya di sini, jawabnya sampai keesok pagilah ayah terpaksa mencarinya untuk memenuhi keinginan baby. Tiadalah sampai mengidam rasanya kerana ummi boleh beralah untuk minum minuman yang lain seperti air jagung yang tiada di gerai tempat kami menjamu selera tempoh hari.

Baik juga baby ye dengan ayah. Boleh compromise kalau tak dapat kehendak hati. Nanti kalau tak dapat mainan yang baby nak dah besar nanti, compromiselah ye. Bertuah ayah nanti dapat baby. Boleh bangga dengan opah aki. Hehe. Maaf ye baby tak dapat minum jus jagung. Nanti ayah ganti balik.

Baby pun dah pandai lapar sekarang ni. Terkadang kalau lapar, baby akan tendang perut ummi sampai ummi sakit supaya ummi makan. Pandai sungguh minta makanan kat ummi ye. Ummi pun layan sahaja kehendak baby yang kelaparan. Comel sungguh kalau difikir-fikirkan.

Tetapi kadang-kadang perut ummi sakit ditendang baby pada tengah malam meminta makanan daripada ayah. Tak sampai hati ayah tengok kesakitan ummi dan terus meluncur laju ke gerai makan berdekatan. Walaupun baby yang lapar, tapi ayah boleh tumpang sekaki. Kesannya, ayah sendiri yang mengandung dua bulan tanpa disedari. Mengandung tanpa bersalin. Haha.

Ish ish, baby zaman sekarang pun dah pandai supper ye. Kalau tak nanti baby tendang perut ummi. Bertuah sungguh anak ayah ni. Pandai minta makanan dari ayah. Nak manja dengan ayahlah katakan.

Walaupun berbagai-bagai keinginan baby (ataupun ummi) yang mengidam sesuatu, ayah akan cuba sedaya-upaya memenuhi kehendak hati baby. Kasih sayang ayah pada baby tidak akan berbelah bagi membuktikan kecintaan ayah pada zuriat sulung ayah ini. Terjadi juga ayah tidak berkemampuan memenuhinya kerana ummi berada di hospital atau di kampus Jalan Hospital.

Dengan rasa bersalah dan kasian pada zuriat serta isteri tersayang, ayah memohon seribu kemaafan atas kelemahan ayah yang mungkin tidak disedari atau disengajakan. Semoga Allah menerima segala amalan kita dan mencukupkan rezeki buat kita sekeluarga. Amin.

2 comments:

  1. =)

    sweet...
    semoga encik hafiz n puan mawaddah di permudahkan...

    baby..!..jgn ngidam pelik2 tau..sian kat my classmate ngan wife ni..hehe..

    to both of u...

    teruskan menulis tau..hari2 singgah ni..hehe

    ReplyDelete
  2. tenkiu sgt2 singgah....tulah nak update tiap2 ari kekadang xde masa nak tulis...huhuhu...
    paper pun insyaAllah kami cube update tiap2 ari...

    thanks....

    ReplyDelete