Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary

Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..
Powered by Blogger.

December 6, 2015

Ayah tak suka, tapi anak minat pula. Kenapalah wahai anakku?



Selepas selesai solat berjemaah dengan anak di rumah, terjadi dialog tak disangka. 

"Ayah, along nak baca ni. Ayah ajarlah along."

"Ayah cepatla ajar along. Along tak pandai ni", desak along bila ayahnya macam lambat nak mengajar. 😁

"Along nak baca buku apa tu? Along faham ke?" pelik plak ayah tengok dia bawa buku Histology ayah masa belajar dulu. 

"Alah ayah ajarla along. Along nak baca buku 'sel' ni!" pandai pulak Along cakap buku sel. Ini mesti ummi dah ajar ni. 

"Oklah. Ayah ajar along ye."

Habis. Habis. 

Habis dari muka depan sampai dekat setengah buku Along nak baca. Itu pun sebab ayah buat trik biar dia nak berhenti baca. Kalau tak, mesti habis satu buku nak dibacanya. 

Ntah macam mana anak ayah seorang ni minat nak baca buku Histo. Ayah pun tak penah nak belek satu-satu buku ni. Dah 5 tahun habis belajar baru perasan ada gambar yang tak pernah tengok dulu masa belajar. Itu pun sebab anak sendiri yang belek. Nampak sangat tak berapa baca buku ni. Hehe. 

Kalau along tahu ayah tak favor sangat nak belajar histo, mesti along marah punya. Mana tak marah, ummi cakap hari-hari nak belajar sel. 
Semangat sungguh!

Susah nak minat sebab subjek ni dahla halus (wajib tengok mikroskop), gambar pulak banyak hitam putih. Lagi banyak pula benda nak hafal. Huhu. 

Tak tahulah kenapa anak seorang ni suka Histology. Mungkinkah:

1. Buku Histo ni memang letak sama dengan buku-buku along. Mungkin along dah boring baca buku-buku dia, dia ambil pulak buku ayah dia. Ingat nak tengok je, rupanya minat plak.

2. Ummi ayah tak marah kalau along nak baca buku kami. Walaupun buku-buku health ni harga mahal sampai  beratus, tapi biarlah anak nak baca. Kalau dia suka nak baca, kami pun lagilah suka. Apalah sangat ratus-ratus ni kalau nak banding dengan tabiat suka membaca. Ye tak Ummi Mawaddah Sabarudin?

3. Layankan aje. Kami tak paksa anak-anak nak baca buku. Cuma mudahkan mereka untuk baca buku. Contohnya letak banyak buku kat ruang tamu. Rendah biar senang nak capai. Terhadkan buka TV. Bila anak nak baca je, kita pun tunjukkan minat biar anak pun minat lagi nak baca. 

4. Jangan stress. Biasalah kalau dah banyak buku kat ruang tamu, mesti bersepah dengan buku. Dan anak-anak biasalah tak ingat nak kemas. Kalau dah bersepah tu, biarkanlah dulu kalau tak larat nak kemas. Jangan  marah anak. Kalau asyik marah je suruh kemas, lama-lama anak pun malas nak baca. Sekali-sekala tu takpelah kan. 

Banyak pula ayah membebel kat status ni. Tapi sebab anak punya pasal, ayah pun terjadi rajin plak nak menaip. Bukanlah nak beri tips, cuma nak kongsi pengalaman. Kalau berguna, bolehlah amalkan ye.

Anak oh anak. Penangan anak pada ayahnya. Huhu.

3 comments:

  1. Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya.BUKA BLO DANA GHAIB MBAH RAWA GUMPALA

    ReplyDelete
  2. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  3. Betul juga tu, letak buku di ruang tamu, aduh akak letak dalam bilik mereka.Dah jadi tukun tiruan lah nampaknya. Dulu masa kat ruang tamu rajin juga mereka membeleknya, tapi duk sepah sahaja tu yang angkut masuk bilik. Kena pindah balik ni nampaknya hehehe

    ReplyDelete