Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary

Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..
Powered by Blogger.

March 4, 2009

10 Minit



Apa maknanya 10 minit dalam hidup ayah?

Mungkin 10 minit itu hanyalah senggang waktu yang sangat singkat bagi sesetengah manusia. Mungkin juga 10 minit itu berlalu tanpa kita sedari dek kerana sibuk melaksanakan kehidupan duniawi yang fana ini. Ataupun 10 minit yang diberi mampu mengubah seluruh perjalanan hidup kita tanpa kita sedari.

Sungguh, 10 minit itulah masa yang sangat penting bagi ayah suatu ketika dahulu. Hanya dalam masa 10 minit sahaja jodoh ayah ditentukan dalam sekelip mata. Dan dengan hanya 10 minit sahajalah ayah telah membuktikan keyakinan dan keteguhan perasaan ayah pada ummi. Ayah yakin ummilah jodoh yang telah ditentukan Illahi buat ayah.

Baby dengar mesti macam mustahil kan?

Macam mana jodoh boleh ditentukan dalam 10 minit je?

Bukankah hidup mati, ajal maut, jodoh dan rezeki berada dalam ketentuan yang Esa?

Memang benar bahawa segala takdir bagi diri kita telah ditentukan Allah termasuklah jodoh. Dan benar juga bahawa jodoh yang Allah tetapkan bagi ayah berasbabkan dari tempoh masa 10 minit yang diberikanNya melalui insan yang ummi ayah sayangi, paklong baby.

Segalanya bermula pabila paklong baby yang hensem (mesti paklong tersenyum baca ni. Hehe.) ni memanggil ayah di musolla sekolah kami selepas Isya. Ayah yang menjadi junior paklong ketika itu berasa agak terkejut dan gementar dengan panggilan paklong yang mungkin akan memarahi ayah. Mungkin marahkan ayah kerana ayah melakukan kesalahan tanpa disedari. Ataupun mungkin marahkan ayah kerana tindakan ayah meng’approach’ ummi semasa kami di tingkatan empat (paklong di tingkatan lima ketika itu).

“Abang nak jumpa sekejap lepas minum malam. Hafiz ada nak buat apa-apa ke?”, tanya paklong.

“Eh, tak ada apa-apa kot. Boleh je”, jawab ayah tertanya-tanya.

Sepanjang waktu minum itu ayah tercari-cari sebab ayah dipanggil paklong pada masa itu. Otak ayah ligat memikirkan kesalahan yang mungkin ayah lakukan tanpa ayah sedari. Rasanya tak ada pulak ayah berbuat kesalahan dengan paklong. Paklong tidak pernah memukul junior kecuali sekali semasa ada junior yang meninggalkan solat.

“Abang nak tanya skit. Betul ke kau suka dengan adik abang, Mawaddah?”, soalan pertama paklong setelah kami selesai minum malam.

“Hmm…Errr…”, ayah tergamam dengan soalan cepumas paklong.

“Janganlah takut. Abang bukan nak marah pun. Abang cuma nak kepastian je.”, jelas paklong bila melihat ayah ragu-ragu untuk menjawab.

“Boleh tak bang bagi saya masa sepuluh minit?”, pinta ayah pada paklong.

Ayah pun tidak tahu mengapa ayah meminta masa selama sepuluh minit untuk menjawab soalan tersebut. Kalau diikutkan yang sebenarnya, soalan itu bukanlah satu soalan yang sukar dijawab. Mudah rasanya untuk menjawab soalan yang memang ayah tahu menjawabnya. Mungkin ayah berperasaan gementar yang teramat sangat bila berdepan dengan bakal abang ipar ayah ataupun paklong baby.

“Boleh. Tak ada masalah. Ambillah seberapa banyak masa Hafiz. Jangan tergesa-gesa.”, ujar paklong menenangkan perasaan gementar ayah.

Sementara menunggu masa sepuluh minit berlalu, kami berborak-borak tentang keadaan masing-masing. Berbual-bual mesra walaupun sebenarnya ayah memikirkan ayat yang paling sesuai untuk diterangkan pada paklong. Masa sepuluh minit berlalu dengan cepatnya walaupun ayah sebenarnya masih tidak berani untuk menyuarakan perasaan ayah yang sebenarnya pada paklong. Ayah berharap agar jawapan ayah mempu memenuhi kehendak paklong.

“Betullah saya suka dengan adik abang. Saya ada bagitau dengan seorang kawan kami. Rasanya dia dah bagitau dengan adik abang.”, jawab ayah yakin walaupun gementar.

“Haah. Kami sekeluarga dah tahu dah. Cuma abang nak kan kepastian je dari Hafiz. Bila dah dengar dari mulut Hafiz sendiri barulah abang yakin dengan kata-kata orang lain.”, jelas paklong pada ayah.

“Oo. Macam tu ke.”, kata ayah lega. Lega dengan penjelasan terus terang paklong.

“Nanti kalau ummi abah datang sini, Hafiz boleh jumpa ye?”, tanya paklong.

“InsyaAllah. Boleh.”, ayah bersetuju.

Begitulah kisah tentang masa yang sangat penting bagi ayah. Masa yang menentukan masa depan ayah seperti yang ayah lalui sekarang. Sekiranya ayah menjawab tidak pada masa itu, mungkin perjalanan hidup ayah akan berbeza dari yang ayah alami sekarang. Mungkin ayah akan merantau jauh di negeri orang menuntut ilmu. Mungkin juga ayah tidak berkahwin lagi pada masa ini.

Tetapi sekarang tidak ada mungkin-mungkin lagi dalam hidup ayah. Yang ada hanyalah kenyataan yang harus kita tempuhi dengan hati yang bahagia. Usia perkahwinan ayah dan ummi pun sudah menginjak waktu satu tahun. Baby pun sekarang sudah tiga bulan seminggu dalam perut ummi. InsyaAllah ummi ayah akan menjaga sebaik-baiknya hingga baby lahir ke dunia ini.

“Demi masa. Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian. Kecuali mereka yang beramal soleh, dan mereka yang berpesan-pesan dengan yang haq dan meraka yang berpesan-pesan dengan kesabaran. ”

No comments:

Post a Comment