Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary


Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..

Powered by Blogger.

March 27, 2009

Clinical Posting

Ummi baru saja habis posting di Poliklinik Jaya Gading kerana exam akan bermula pada hari Ahad ini. Banyak sangat kenangan dan pengalaman yang ummi dapat. Agak sedih juga kerana 2 minggu itu terasa sekejap sangat. Ummi memang sangat sukakan community posting kerana ummi sememangnya bercita-cita untuk menjadi seorang midwife. Sepanjang berada di sini, ummi sangat gembira tak terkata tambahan pula group members ummi semuanya best belaka (Siti, Mona, Ain, Aisyah dan Rafiq). Mereka banyak memberi tunjuk ajar dan berkongsi pengalaman dengan ummi. Thanx korang..

Di Maternal and Child Health Clinic ini, ummi banyak bermain dengan jarum. Dalam sehari banyak jugak ummi cucuk baby, for immunization such as Hep B, DTap, MMR. BCG ummi dah buat waktu kat post-natal ward. Ramai juga patient ummi yang ada anemia during pregnancy, jadi terpaksalah juga ummi amik darah for venous Hb. Since pregnant ni, ummi takut jarum sebenarnya, tapi ummi memberanikan diri demi patient ummi. Ada jugak ummi buat family planning consultation untuk patient ummi sampai dia mintak phone number ummi untuk bertanya secara detail. Selain dari itu, ummi and friends ada gi home visit untuk adik Nur Zikrie di rumahnya. Adik Nur Zikrie ni ada masalah Cerebral Palsy with total blindness. Erm sebenarnya banyak lagi yang ummi nak cite tapi exam dh dekat, ummi kena study. Setakat ini dulu, ada masa ummi cite lagi ye.

p/s: Ummi ada problem dengan language bila nak communicate dengan patient. Masalah besar gak sebab ummi study in English but in real clinical setting, I have to speak in Malay. Tambahan pula, clinical instructor ummi memang English spoken dan tak fasih berbahasa melayu. Ummi berazam nak perbaiki bahasa melayu ummi supaya mudah untuk ummi educate patient ummi. Tulah, slalo cakap rojak.hehe..

No comments:

Post a Comment