Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary


Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..

Powered by Blogger.

March 7, 2009

Check-up Baby


5 Mac 2009

Hari sepatutnya ummi pergi check-up baby dalam kandungan yang sudah mencecah 3 bulan 1 minggu dan 4 hari. Hari yang paling excited buat baby sebab ingin berjumpa dengan jururawat yang berdedikasi dan baik hati di klinik kesihatan Indera Mahkota 2. Hari yang kami tunggu-tunggukan jua untuk mengetahui kesihatan baby yang semakin pandai menendang perut ummi. Huhu.

Tapi impian hanya tinggal impian. Hajat kami untuk check-up baby tidak kesampaian kerana kesibukan ayah dan ummi dengan urusan masing-masing. Hari di mana ayah ditugaskan attachment di HTAA untuk mempelajari TPN atau Total Parenteral Nutrition. Attachment yang bermula dari pagi hinggalah ke petang.

Manakala ummi pula posting di HTAA di wad ENT bermula dari pukul 2 petang hinggalah ke jam 9 malam. Check-up yang sepatutnya dilakukan pada waktu pagi tidak dapat dipenuhi. Ish ish sibuk benar kami berdua ni sampai tak ada masa nak check-up baby. Kesian baby dah excited tadi. Memang perkara yang tidak dapat kami tunaikan kerana sibuk memenuhi kriteria pembelajaran masing-masing.

6 Mac 2009

“Ini Mawaddah ye? Kenapa adik tak datang semalam?”, tanya jururawat di klinik Indera Mahkota 2.

“Haah. Saya dengan suami sibuk posting kat HTAA semalam. Minta maaflah kak”, jelas ummi.

“La.kenapa tak buat check-up kat klinik O&G HTAA? Bagitau je kami nak buat check-up kat sana”, terang jururawat yang ummi kenali ketika posting di poliklinik Beserah.

“Saya tak tahu boleh buat di sana. Maklumlah tak de pengalaman lagi”, jawab ummi tersenyum.

“Tak pelah kalau macam tu. Ni saya bagi tarikh baru. Kalau tak dapat datang bagitaulah ye. Kami boleh datang ke rumah”, prihatin jururawat yang memberi alternatif pada kami.

“Oo. Terima kasih ye kak”, ujar ummi sebelum kami beredar.

Kami ingatkan boleh check-up walaupun lewat sehari dari tarikh yang ditetapkan tetapi nurse yang bertugas di sana ada aktiviti lain yang memaksa mereka keluar seperti school nursing ataupun home nursing. Mungkin mereka ingin memberi ceramah di sekolah ataupun melawat ibu-ibu yang sama ada mengandung ataupun masih dalam pantang.

Tidak dapatlah baby nak check-up di klinik tadi. Jangan sedih ya baby. Nurse dah tetapkan satu tarikh baru. InsyaAllah kami akan cuba tunaikan walaupun di tempat selain klinik kesihatan IM 2.

Apa yang penting? Baby sihat. Hehehe.

No comments:

Post a Comment