Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Blog Archive

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary

Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..
Powered by Blogger.

February 27, 2009

Pertemuan Pertama Ayah

1st birthday abang slps kami kahwin...

Waktu kat strawberry farm

Macam mana agaknya pertemuan pertama atau ‘dating’ kami yang pertama?

Ayah ada beritahu sebelum ni yang ayah tak pernah ber’dating’ kecuali kalau opah aki datang ke sekolah ummi ayah. Sudah semestinya perasaan takut, gementar, risau dan bermacam-macam lagi perasaan bercampur-baur dalam hati ayah. Manakan tidak, opah dan aki ingin berjumpa dengan budak lelaki yang minat pada anaknya, ummi. Takut dimarahi opah aki kerana berani meng’approach’ ummi, takut dikecewakan kerana anaknya tidak bersedia lagi ntuk bercinta, takut itu, takut ini dan macam-macam lagi takut bermain di benak ayah.

Kalau hendak diikutkan hati, mahu sahaja ayah cancel pertemuan dengan opah aki pada masa itu. Yelah siapa yang tak takut kalau pihak perempuan yang baru sahaja diluahkan perasaan cinta padanya, terus dipanggil ‘interview’ oleh orang tuanya. Macam nak masuk temuduga kerja pulak. Huhu. Sekiranya berjaya, anda akan dipanggil bekerja di sini. Tetapi sekiranya gagal, anda dikehendaki meninggalkan hasrat anda itu buat selama-lamanya. Dahsyat bunyinya tu.

Dalam kerisauan yang teramat sangat dan ketakutan yang melampau, ayah gagahkan diri juga untuk bertemu bakal ibu dan bapa mertua ayah (macam dah yakin pulak akan berkahwin dengan si dia tercinta. Hehe). Segalanya bermula dengan kisah ‘steamboat STJ’.



Pada waktu yang ditetapkan di pagi ahad yang redup, abang ummi ataupun paklong memanggil ayah dari asrama (kami bertiga: ayah, ummi dan paklong belajar di tempat yang sama, STJ. Paklong tua setahun daripada kami). Katanya opah dan aki sudah tiba di sekolah. Pertemuan bersejarah yang terjadi di bawah sebatang pohon terletak di belakang Dewan Seri Bestari.

Kedatangan ayah disambut dengan senyuman opah dan aki. Perasaan gementar dalam diri ayah sedikit sebanyak hilang dengan senyuman mesra opah dan aki.

“Nampaknya mereka ni tak kisah aku berkawan dengan anak diorg”, hati ayah berkata-kata.

Opah aki menyambut kedatangan ayah dengan raut wajah ceria dan menyenangkan. Pertemuan yang dimulai dengan pengenalan antara kami, seterusnya latar belakang keluarga kami dan cerita-cerita lucu tentang ummi. Banyak juga rahsia ummi terbongkar dengan ayah pada masa tu. Hehe (gelak jahat).

Semasa pertemuan itu, ayahlah orang yang paling senyap sekali dek kerana malu dan segan dengan opah aki. Opah dan aki ini memang berkelebihan untuk mudah mesra dengan semua orang tidak kiralah siapa pun orang tersebut. Keramahan dan kerendahan hati opah aki inilah yang membuatkan ayah selesa pada pertemuan tersebut walaupun bertambah segan. Umpama kami sahabat karib yang telah terpisah berpuluh-puluh tahun dan baru sahaja bertemu kembali. Baby pun boleh bayangkan bagaimana ramahnya opah aki baby ni. Nanti baby pun mesti peramah macam opah aki kan.

Sewaktu pertemuan bersejarah itu, opah membawa hidangan steamboat yang tidak pernah ayah rasai. Itulah pertama kali ayah merasai nikmat steamboat lebih-lebih lagi yang disediakan oleh opah. Bertambah-tambah sedaplah kerana yang membuatnya opah aki dengan penuh kasih sayang kepada bakal menantu meraka (sekarang sudah jadi menantu tersayang). Setiap persoalan dijawab ayah sepatah demi sepatah. Perasaan malu yang menebal membuatkan ayah berat mulut untuk berkata-kata. Seboleh-bolehnya ayah mahu menjawab dengan perkataan yang paling minima sekali. Malunya memang tak dapatlah dibayangkan. Sehingga hendak menambah hidangan yang sedap ni pun perlu dipelawa opah aki.

“Jemputlah tambah. Jangan malu-malu”, pelawa opah pada ayah.

Ayah mengangguk sahaja. Tiada sepatah kata keluar dari ayah yang malu-malu kucing kononnya. Hendak tapi malu. Kalau malu, lapar kata orang. Nasib baiklah opah faham ayah berkeinginan lagi stemboat lazat tu. Kalau tidak, mengidamlah ayah steamboat tu yang tidak puas lagi ayah melahapnya (uiish, dahsyatnya sampai melahap). Biasalah budak asrama. Kalau nampak makanan yang sedap ‘sure’ habis punya. Hingga licin dibuatnya. Sampai burger yang dijual Cikgu Ramlan yang direbus pun habis sekelip mata. Betapa pelahapnya budak-budak asrama ni.

Berakhirnya pertemuan itu atau ‘dating’ pertama ayah dengan bekal opah pada ayah. Seronok tak terkata dapat menjamah lagi steamboat yang sungguh lazat. Bolehlah ayah berlagak sedikit dengan kawan-kawan asrama.

Aku dapat bekal dari bakal ibu dan bapa mertua. Hehe. Jangan jeles.

Kereta aki meluncur keluar dari perkarangan STJ menghala pulang ke Cheras. Hilangnya kelibat meraka, maka muncul pula rasa rindu pada opah dan aki. Rindu rasanya ingin berbual-bual dengan opah aki walaupun hanya sepatah dua yang ayah tuturkan. Rindu masakan enak disediakan opah aki. Sayang dan kasih ayah pada bakal ibu dan bapa mertua ayah yang sangat ‘sporting’ ini.

Ingin rasanya ayah kembali pada masa lalu merasai nikmat pertama ukhuwwah yang terjalin antara ayah dan opah aki. Dan sekarang hubungan suci ini diteruskan lagi dengan perkahwinan ayah dan ummi atau lebih tepat lagi perkahwinan dua keluarga iaitu keluarga ayah serta keluarga ummi. Ayah berharap agar ukhuwwah yang terjalin mampu untuk mendorong kita ke syurga yang abadi. InsyaAllah.

1 comment:

  1. salam perkenalan,
    best plak baca nih....kenangan yg tak dpt dilupakan sooo sweet...

    btw tahniah sbb bakal jadi ibu...seronok kan pregnant walaupon letih, muntah2, sakit sana sini tapi pengalaman pregnant paling best...
    sy pon baru jadi ibu belum sampai 2 bulan po lagi....

    semoga semua nye mudah utk awak...

    ReplyDelete