Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Blog Archive

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary

Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..
Powered by Blogger.

February 21, 2009

Opah dan Aki


Dua nama yang tak pernah ummi ayah lupakan dalam hidup kami. Merekalah kawan, merekalah guru, merekalah sahabat karib bahkan merekalah punca kehidupan kami. Baby mesti tak sabar kan nak jumpa opah dengan aki. Yelah kan, opah dengan aki mesti layan baby sepenuh hati sebab baby cucu pertama meraka. Hai, manjalah jawabnya baby dengan opah akinya.


“Kenapa nak guna gelaran opah aki?” baby mesti tertanya-tanyakan sedangkan opah adalah gelaran nenek dari Perak dan aki pula untuk gelaran datuk di Pahang.


Sebelum baby ada dalam perut lagi, opah dgn aki dan tentukan gelaran masing-masing. Kelakar jugak opah aki baby ni. Mereka nak mengekalkan identiti masing-masing. Dua-dua suka gelaran opah aki, lembut sebutannya bak kata meraka. Tak sabar juga opah aki ni ye nak dapat cucu. Hehe. Masa ummi ayah mula-mula kahwin dahulu, opah dgn aki tidak menggalakkan kami mempunyai anak dalam masa terdekat. Yelah, kesian pada ummi ayah yang masih belajar lagi.


Sebenarnya opah aki tak kisah ummi ayah nak ada baby tapi kami menghormati kehendak nenek atuk belah ayah. Meraka risau kalau kami tidak mampu untuk membahagikan masa antara pelajaran, keluarga dan anak. Tidak ada salahnya keinginan mereka itu kerana inginkan yang terbaik untuk ummi ayah berdua. Tetapi, lama-kelamaan naluri untuk bercucu sedikit sebanyak menggugat pendirian nenek atuk. Hehe. Mission accomplished.


Alkisahnya, nenek menelefon opah untuk bertanya khabar masing-masing dan bercerita tentang ummi ayah. Tiba-tiba terkait pula pasal ingin bercucu.


“Bila agaknya Mawaddah nak pregnant, akak tak kisah”, Opah hairan.


“Kat rumah akak ni ada nursery. Boleh akak tolong jagakan kalau dapat baby”, tertawa kecil opah mendengarnya. Terkejut, gembira, bersinar harapan untuk bercucu dalam diri opah aki.


Alhamdulillah, tercapai juga impian opah, aki, nenek dan atuk untuk bercucu sulung. Gembira tak terkata mereka pabila ummi disahkan pregnant. Hinggakan nanek atuk yang pernah sekali sahaja datang ke Kuantan semasa menghantar ayah register, datang buat kali kedua. Hasratnya hanya satu. Melihat bakal ummi ayah kepada cucu mereka. Itulah sentuhan kalbu cucu kepada nenek dan atuknya. Umpama cucu itulah segalanya buat nenek atuk.


Opah aki pun apa kurangnya. Semua excited nak dapat cucu sulung. Habis sayanglah dengan baby ni. Opah pun menjaga sangat-sangat ummi. Segala keperluan ummi diturutkan hinggakan makanan kegemaran pun diperhatikan opah. Yelah ibu mengandung. Manja betul baby dengan opahnya.


“Ummi cubalah tengok tembikai tu?”, kata ummi pada opah.


Opah tanpa membuang masa terus sahaja membeli tembikai untuk memenuhi keinginan ummi. Sedangkan hasrat singgah ke kedai buah hanyalah untuk membeli pisang. Betapa sayangnya opah pada kehendak cucunya yang manja ni (ke ummi yang manja sebenarnya..hehe..jangan marah ummi). Bertuahnya jadi ibu mengandung. Ayah pun nak jadilah bapa mengandung. Boleh manja dengan semua orang. Huhu.


Setiap kali ummi ayah balik ke rumah opah aki, akilah orang yang paling gembira sekali di rumah. Aki akan memeluk ummi seerat-eratnya macam tak nak berpisah apabila kami sampai di rumah.


“Sekarang ni tak dapat peluk cucu lagi. Peluk cucu dalam kandungan pun jadilah. Sama je macam peluk cucu betul”, terharu kami semua mendengarnya. Sentimental jugak aki ni ye.


Opah dan aki selalu membayangkan keadaan cucunya bila lahir nanti. Imagination tentang wajah, kulit, hidung termasuklah rambut cucu kesayangan mereka. Kadang-kadang aki tersenyum sendiri apabila membayangkan keadaan baby nanti. Opah pun apa lagi, mengusiklah aki yang tersenyum sendiri macam orang bercinta. Cinta pada keturunannya yang bakal lahir kelak.


Inilah sedikit sebanyak pengenalan baby dengan opah aki baby yang sangat penyayang dan sporting ni. Lepas ni ummi ayah akan cerita banyak lagi tentang opah, aki, nenek dan atuk. Semuanya tak sabar-sabar nak tunggu kelahiran baby yang tercinta ni. Baby pun mesti kasih dan sayang mereka tau sebab merekalah yang banyak membantu, menyokong dan memberi semangat pada ummi ayah apabila kami merasa lemah atau kekurangan dan semua ini hanyalah buatmu anakku.


Kasih sayang atau cinta opah, aki, nenek dan atuk inilah salah satu kebahagiaan dalam hidup ummi ayah. Inilah salah satu nikmat terbesar yang Allah kurniakan pada hamba-hambaNya di dunia ini.


InsyaAllah perasaan saling cinta-mencintai sesama kita semua inilah yang akan menjadi salah satu faktor memudahkan kita mencapai syurgaNya. Amin.

No comments:

Post a Comment