Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Blog Archive

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary


Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..

Powered by Blogger.

February 23, 2009

Interview

Hari jumaat yang lalu ummi ayah di‘interview’ oleh committee yang bertanggungjawab untuk menguruskan ceramah ‘Early marriage: marry or not to marry’. Terdapat beberapa persoalan yang perlu dijawab ummi ayah yang merupakan salah satu daripada pasangan yang terpilih untuk menjadi ‘tetamu khas’ walaupun secara video penutup sahaja. Terasa malu pada diri sendiri kerana kami bukanlah pasangan yang hebat dalam kepimpinan apatah lagi akademik yang sederhana sahaja(ayah terutamanya). Hehe.

Walaupun segan, malu dan berat hati untuk menerime pelawaan committee yang bersungguh-sungguh untuk meng’interview’ kami, tetapi kami gagahkan juga diri dengan niat untuk berkongsi pengalaman kami yang jarang dimiliki oleh remaja-remaja sebaya ummi ayah dan mungkin boleh menghuraikan sesetengah persoalan yang bermain di minda pemuda-pemudi segenerasi.

Apakah perkara yang anda risau selepas berkahwin? Anak? Study?

Bagaimana anda tahu anda sudah bersedia untuk berkahwin?

Apakah nasihat anda untuk sahabat-sahabat yang sudah berteman mahupun belum berteman?

Itulah antara soalan-soalan yang dikemukakan oleh penemu ramah yang sesetengahnya ‘killer questions’ yang menyebabkan kami berpeluh dahi walaupun telah diberi awal sebelum interview. Tahniah kepada pembuat soalan yang pandai menguji kemampuan menjawab kami. Huhu.

Semua pasangan pasti ada kerisauan mereka setelah mengharungi dunia rumah tangga, tidak terkecuali kami yang masih belajar mematangkan diri yang setahun jagung di alam serba baru ni. Tetapi masalah tentang anak mahupun study tidaklah menjadi kerisauan ummi ayah kerana kami mendapat sokongan dan motivasi yang tidak berbelah bagi dari nenek, atuk, opah dan aki yang sangat menyayangi kami berdua. Merekalah insan yang paling kami cintai selepas Allah dan RasulNya. InsyaAllah.

Cuma seperkara yang agak mengganggu fikiran kami berdua yang puncanya datang dari orang luar. Ummi ayah agak terkesan dengan percakapan orang luar yang menyarankan agar kami jangan merancang atau bersangka buruk dengan kami tentang kehidupan berkeluarga kami.

“Jangan rancang lama-lama sangat. Nanti terus susah nak dapat anak,” kata meraka.

Walaupun ummi ayah tahu anak itu kurniaan Allah, tapi kadang-kala terkesan juga cakap-cakap orang di sekeliling. Hati manusia memang mudah dibolak-balikkan oleh dugaan luar. Alhamdulillah ummi ayah berjaya mengatasi godaan ini dengan selalu berfikir tentang tujuan sebenar kami untuk merancang dan inginkan yang terbaik buat diri kami sekelarga. Kehadiran baby inilah kegembiraan yang nyata untuk ummi ayah dan membuktikan kebesaran Allah atas segalanya. MasyaAllah.

Ummi ayah tidaklah sempurna dari segala segi untuk berkahwin. Dengan ilmu yang sedikit, perwatakan kurang matang dan perasaan yang tidak kena pada tempatnya mungkin tidak melayakkan kami sepenuhnya untuk berkahwin bagi sesetengah orang, tapi kami yakin kami sudah bersedia untuk berkahwin dan sedar segala dugaan, tanggungjawab dan cabaran yang bakal kami hadapi setelah berkahwin. Berkat doa, usaha dan terbergantungan ummi ayah dengan takdir, Allah perkenankan hajat kami untuk berkahwin. Baby doakan semoga matlamat perkahwinan ummi ayah tidak menyimpang dari jalanNya yang penuh kemuliaan.

Berkahwin muda bukanlah sesuatu yang mudah untuk dipandang ringan. Banyak faktor yang perlu diambil kira untuk mengelakkan sesuatu yang tidak diingini dalam perkahwinan muda. Baby perlu tahu yang pasangan muda ini banyak dugaan dan cabarannya terutamanya pemuda yang berdarah muda dan kurang kesabarannya. Bergantung pada seseorang untuk memungkinkan dia berkahwin muda atau sebaliknya.

Bagi yang sudah berpasangan, cubalah sedaya upaya untuk menjaga perhubungan suci kalian dengan menjaga batas-batas syarak dan bermatlamatkan perkahwinan pada akhirnya. Ummi ayah telah mengharungi zaman percintaan sebelum berkahwin sejak di zaman persekolahan lagi dan mencuba sedaya upaya agar tidak terjerumus ke arah kemaksiatan. Di sekolah, kami tidak pernah ber’dating’ atau keluar ke bandar bersama-sama. Masa dating kami hanyalah semasa opah aki datang ke sekolah atau semasa mesyuarat pengawas pada malam Ahad yang dihadiri oleh semua pengawas sekolah.

Walaupun begitu, banyak cerita lucu kami berdua di sekolah (ummilah selalunya, ayah konon-konnonnya ‘macho’. Hehe. Jangan marah ummi). Kalau ayah sedang menaiki tangga di hujung blok kelas-kelas kami (kami tidak pernah belajar sekelas dari sekolah hinggalah sekarang), ummi yang kebetulan berada di hujung tangga yang satu lagi akan lari tidak mahu terserempak dengan ayah. Ayah pun hairan kenapa ummi sebegitu rupa tapi katanya dia malu sangat nak berselisih dengan ayah (pemalunya ummi baby ni ye, tapi ayah lagi pemalu rasanya. Cuma tak tunjuk je. Huhu).

Ummi ayah juga sangat jarang bercakap antara kami kecuali jika terlibat menguruskan aktiviti tertentu di sekolah. Untuk mengubat kerinduan ayah dengan ummi, ayah akan menelefon opah hampir setiap malam selepas menelefon nenek.

Bak kata orang dulu-dulu,’kalau tak dapat tengok orangnya, dapat tengok bumbung rumah pun jadilah.’

Tapi dalam kes ayah, ‘kalau tak dapat cakap dengan orangnya, dapat cakap dengan emaknya pun jadilah.’

Tak malu betul ayah ni kan. ‘Bergayut’ dengan opah macam ‘bergayut’ dengan kekasih. Hinggakan kawan-kawan ayah semua tahu ayah akan bercakap dengan opah sampai berjam-jam lamanya. Ish ish. Kalah orang bercinta. Banyak juga ring ring kad yang ayah beli semata-mata untuk bercakap dengan opah. Rindulah katakan. Nasib baik atuk faham. Kadang-kadang dia sengaja belikan ayah ring ring kad. Termalu sendiri ayah dengan atuk. Hehe.

Alhamdulillah, segala kenangan kami berdua dari zaman persekolahan sehinggalah menamatkan zaman bujang menjadi kenangan terindah buat ummi ayah sepanjang hidup kami. Semoga baby boleh mengambil manfaat dari kisah kami berdua.

Salam sayang dari ummi ayah buatmu anakku yang kami rindui.

p/s: Kalau baby nak tahu lagi cerita kami dulu-dulu, baby janji akan jadi anak yang soleh ye. InsyaAllah kami akan ceritakan dalam blog ini lagi.

No comments:

Post a Comment