Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Blog Archive

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary

Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..
Powered by Blogger.

February 26, 2009

Pengubat Rindu




Salah satu perkara yang ummi ayah rindukan saat ini ialah kakde ataupun ‘ammah baby. Sudah 3 bulan berlalu sejak ‘ammah dan ‘ammu meninggalkan kami merantau ke negeri orang atas dasar ilmu. Negeri yang pernah disinggung di dalam al-Quran mengingati kisah cinta Ratu Balqis dan Nabi Allah, Sulaiman. Ratu yang terpesona dengan kehebatan empayar Nabi Sulaiman jauh melebihi empayarnya dihiasi istana tersergam indah yang berlantaikan kaca umpama air mengalir di bawahnya.

Aslm abg apiz pkabo?, muncul satu window ym di emel ayah daripada adik ipar tercinta.

alhamdulillah sihat?kakde sihat? xde kelas ke?, jawab ayah kembali.

Itulah permulaan ym ayah bersama adik ipar ataupun ‘ammah baby. Kasihan sangat ayah tengok adik ipar ayah ni yang demam dek kerana sejuk di Sanaa’ sana. Keadaan tubuhnya yang tidak lagi mampu untuk membiasakan diri dengan cuaca sejuk di Yaman, tempat ‘ammu dan ‘ammah menyambung pelajaran. Kembali ke tempat asal ‘ammah iaitu istana Balqis yang menjadi saksi kehebatan Nabi Sulaiman memindahkan istananya dalam sekelip mata.

Kenapa tempat asal ‘ammah istana Balqis?

Mesti itu persoalan yang bermain di minda baby kan. Bukanlah ‘ammah lahir di Sanaa’ atau pernah menetap di sana tetapi kerana persamaan nama ‘ammah dengan ratu yang hebat di zamannya, Balqis. Kami semua mengusik ‘ammah yang umpama sirih pulang ke gagang, di mana akan mengikut suaminya ke Sanaa’ sebaik sahaja selepas berkahwin untuk tinggal di istana Balqis. Hehe.

Keadaan cuaca yang sejuk di lembah itu menyebabkan ‘ammah umpama wajib mengambil MC setiap minggu walaupun telah 3 bulan berlalu sejak mereka meninggalkan Malaysia. Kasihan sangat dengan keadaan ‘ammah baby di perantauan sana yang jauh dari keluarga dan sentiasa teringatkan keluarga tercinta di tanah air. ‘Ammah dinasihatkan ‘ammu untuk mengambil penawar yang terdapat di dalam al-Quran terutamanya madu yang banyak khasiatnya.

Bukanlah ‘ammah ‘ammu tidak mahu pergi ke klinik berjumpa doktor untuk pemeriksaan formal, tetapi caj yang dikenakan terutamanya foreigner melampaui dari yang sepatutnya iaitu RM90 untuk sekali rawatan beserta ubat. Lebih baik mengambil syifaa yang terdapat di dalam Kalamullah ditambah dengan ilmu sains al-Quran yang dipelajari ‘ammu. Sudah tentu jauh lebih murah terutamanya di negara Timur Tengah yang mempunyai banyak bekalan dan mudah didapati. Semoga ‘ammah dapat biasakan diri dalam cuaca sejuk yang tidak menentu di sana.

Baby tahu tak perkara pertama yang ditanya ‘ammah pada ayah selepas khabar ayah di sini.

Perut angah dah nampak ke?

Sayangnya ‘ammah pada anak buahnya tidak diragui lagi walaupun belum melihat dunia nyata dan masih sangat kecil dalam kandungan ummi. ‘Ammah ‘ammu pun tak sabar hendak berjumpa baby bila lahir kelak. InsyaAllah semasa waktu baby lahir nanti, ‘ammah ‘ammun akan pulang ke Malaysia untuk menyambut kelahiran yang ditungu-tunggu ini.

Pada awalnya, kami sekeluarga tidak pasti ingin memanggil ‘ammah ‘ammu dengan panggilan apa jika baby sudah lahir kelak. Saja hendak mencari panggilan sesuai buatmu anakku bila lahir kelak. Cadangnya ingin dipanggil makde pakde atau ummude pakde, yang sesuai dengan gelaran kakde untuk ‘ammah dalam adik-beradik ummi. Tetapi hajat ‘ammah ‘ammu untuk dipanggil ‘ammah dan ‘ammu diterima kami sekeluarga. Katanya ‘ammah, panggilan buat pakcik dan makcik di Yaman. Yelah orang dah duduk kat Yaman kan. Mestilah nak jadi orang Yaman kejap. Ambil berkat bumi bertuahlah katakan. Hehe. ‘Ammah jangan marah, nanti baby gigit ‘ammah.

Terubat jua rindu kami pada ‘ammah walaupun dalam waktu yang singkat ber’ym’ kerana terputus talian di sana. Ummi ayah sentiasa doakan kebahagiaan dan kebaikan yang banyak buat ‘ammah ‘ammu di bumi anbia sana. InsyaAllah.

Semoga kalian cepat-cepat pulang ke Malaysia ye…

Rindu sangat pada Balqis (`ammah) dan Ali (`ammu)…

p/s: Balik Malaysia nanti, angah masakkan tempoyak ikan patin dan asam pedas ye…

No comments:

Post a Comment