Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Blog Archive

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary


Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..

Powered by Blogger.

February 25, 2009

Janji seorang kekasih...

Macam dalam cerita wayang pulak

Bila bercinta tu macam-macam janji ditabur untuk mencuri hati pasangan yang dicintai. Sanggup mengharungi lautan berapi. Sanggup mendaki gunung yang tinggi. Sanggup juga sehidup semati. Dahsyat sungguh kuasa cinta ni ye. Macam tak ada apa-apa yang boleh menghalangnya kan. Ayah ni tidaklah pandai bermadah. Cuma, kalau nak meng’ayat’ ummi sikit-sikit tu pandailah (betul tak ummi. Hehe). Kalau tak takkanlah ummi boleh ‘sangkut’ dengan ayahkan. Betul tak baby? Ummi jangan marah, nanti ayah suruh baby tendang ummi. Hehe.

Ayah pun sebenarnya tidak terkecuali untuk berjanji ketika kami becinta dahulu. Tapi bukanlah janji yang melampau-lampau hingga ‘sanggup ku renangi lautan berapi’. Kalau sanggup jawabnya, mati hanguslah ayah tak dapat kahwin dengan ummi. Janji ayah simple je. Janji kami akan bersama-sama ke UIA untuk memudahkan hidup kami bersama sebagai sepasang suami isteri. Ingatkan segalanya berjalan lancar tetapi datang juga ujian dari Allah untuk menguji kekuatan janji ayah pada ummi.

Ujian tu datang sewaktu kami sedang menunggu keputusan SPM dikeluarkan. Sebelum itu ayah ada pergi ke interview di UTP untuk menyambung pengajian sama ada di UTP atau di luar negara. Tiada harapan diletakkan kerana janji kami untuk melanjutkan pelajaran di UIA. Semua pelajar yang akan di’ interview’ dikehendaki untuk berada di UTP selama seminggu untuk dinilai dari progam-program yang dianjurkan.

Tiba-tiba handset ayah berbunyi pada suatu petang, nombor tidak dikenali tertera.

“Hello, ini En. Mohd Hafiz bin Mohd Norrizan?”, satu suara bertanya di hujung talian.

“Ye, saya bercakap”, iya ayah tertanya-tanya.

“Saya dari pihak UTP. En. telah mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara dan dalam masa terdekat ini surat tawaran akan sampai ke rumah En. Hafiz. Segala maklumat lanjut akan diberitahu dalam surat itu nanti”, sambung pemanggil itu.

“Baiklah. Terima kasih”, ayah menghentikan perbualan.

Berbagai-bagai perasaan bercampur-baur dalam hati ayah. Terkejut, gembira, terpinga-pinga dan dalam masa yang sama sedih. Ayah tidak menyangkakan akan mendapat apa-apa tawaran dari UTP kerana janji kami untuk bersama dan pergi interview sekadar untuk berseronok sahaja. Tiada yang serius semasa interview dan tiada tekanan untuk mendapatkan tawaran tersebut. Mungkin ini perancangan Allah untuk menguji hubungan ummi dan ayah.

Semasa ayah mendapat panggilan tersebut, ummi dan opah sekeluarga sedang berada di SOGO membeli barang keperluan. Sebaik mendengar berita tawaran itu, ummi terus tiada ‘mood’ untuk berjalan-jalan. Setitis demi setitis air mata ummi berguguruan membasahi pipi. Ummi sedih sekiranya ummi terpaksa berpisah dengan ayah untuk tempoh masa yang agak lama. Takut ayah lupa pada janji kami untuk bersama. Risau perkara tidak diduga dalam hidup kami kelak.

Sebaik tiba di rumah, ummi terus masuk ke bilik dan menangis sepenuh hati. Satu-satunya adik perempuan ummi atau ‘ammah baby (semoga ‘ammu dan ‘ammah baby berbahagia di Sanaa’) masuk ke bilik dan turut menangis bersama-sama ummi. Opah memujuk kedua-duanya agar reda kesedihan mereka. Walaupun sedih, tapi lucu juga ‘ammah baby (Balqis) ni ye. Boleh dia menangis sekali dengan ummi yang sedih mendengar berita tu.Ish ish. Itulahkan, mungkin inilah namanya hati wanita. Cepat tersentuh dengan kesedihan orang lain lebih-lebih lagi dengan kesedihan saudaranya sendiri.

Ayah telah bertekad untuk tidak menerima tawaran tersebut demi janji ayah pada ummi. Ayah yakin itulah yang terbaik buat kami sekiranya ingin meneruskan perhubungan kami ke alam perkahwinan. Ayah ni tidaklah sekuat mana untuk menghadapi dugaan dan tekanan di luar negara kelak. Risau segala yang dirancang tidak menjadi dalam rangka untuk mencapai redha Illahi.

Surat tawaran tiba di rumah nenek atuk, dan ayah terus membukanya. Ayah dikehendaki mendaftar di KDU pada tarikh yang ditetapkan(tak ingat tarikhnya) untuk persediaan A-level dan akan dihantar sama ada ke UK, Australia atau New Zealand bergantung pada keputusan A-level nanti. Ayah menunggu hingga tarikh itu tiba dan tetap tinggal di rumah tanpa persediaan untuk ke KDU. Nenek atuk tidak pernah memaksa anak-anaknya. Mereka menghormati keputusan anak-anak sekiranya itu yang terbaik. Pada hari pendaftaran ke sana, ayah menerima panggilan dari pihak UTP.

“En. hendak menolak tawaran yang En. terima ke?”, tanya seorang perempuan berbangsa India di hujung talian.

“Ya, saya”, jawab ayah.

“Kenapa En.? Adakah En. tidak berminat bidang yang ditawarkan?”, tanyanya lagi.

“Ya. Saya kurang berminat dengan bidang yang ditawarkan”, jawab ayah lagi.

“Jadi En. memang menolak tawaran ini?”, ingin kepastian.

“Ya. Saya menolak. Terima kasih atas tawaran tersebut”, tanda penghargaan.

“You’re welcome. Have a good day”, dia mematikan perbualan kami.

Jika diikutkan hati ayah, handak rasanya ayah terima tawaran itu sebab ayah memang sangat berminat dalam bidang perakaunan. Itu merupakan salah satu bidang yang ayah idam-idamkan selain computer engineering dan beberapa bidang lain. Tetapi janji ayah pada ummi mengatasi tawaran tersebut sekiranya ayah ingin beristerikan ummi suatu masa nanti.

Bukanlah ayah ni hebat sangat semasa interview tersebut. Rasanya ramai lagi pelajar-pelajar dari sekolah lain yang lebih hebat dan lebih ‘fluent’ berbahasa Inggeris dari ayah yang terangkak-rangkak mencari perkataan yang sesuai untuk berbicara dalam bahasa Inggeris. Mungkin salah satu faktor yang menyebabkan ayah terpilih ialah semasa interview yang menghendaki kami seramai 4 orang dalam satu kumpulan berdebat menentukan cara mana yang terbaik untuk menyelesaikan satu masalah berkaitan komputer (ayah pun tak ingat pasal apa).

Yelah kalau orang dah minat pasal komputer macam ayah ni walaupun tidak seberapa ilmunya (yelah nak ambil computer engineeringlah katakan. Huhu), tahulah serba sedikit berkenaan tajuk yang kami debatkan. Tidak semena-mena semua pelajar dalam kumpulan ayah telah bersetuju untuk memilih cara penyelesaian ayah yang memang ayah sudah tahu sebelumnya. Alahai, janganlah mengalah sebelum masanya tamat. Inikan debat. Tak boleh bersetuju dengan pihak lain sekiranya ingin merebut peluang tawaran dari UTP. Habis segala harapan.

Tapi tidak mengapa. Tawaran UTP bukanlah segala-galanya di dunia ini. Hanya satu tawaran yang nak tak nak kita kena kejar atau dapatkan ‘by hook or by crook’ iaitu tawaran redha Illahi. Ayah doakan 3 orang kawan ayah semasa interview itu mendapat apa yang mereka hajatkan. Amin.

Alhamdulillah tak rugi ayah tolak tawaran tu. Sekarang ayah dapat masuk UIA Kuantan sama dengan ummi. Ayah dapat kahwin dengan ummi. Dan yang paling gembira sekarang ni, ayah dapat hadiah yang paling besar iaitu kehadiran baby yang sudah pandai mengexplore perut ummi.

Semoga cerita ummi ayah ini dapat memberi seribu kebaikan buatmu anakku yang semakin membesar dalam kandungan. Jangan nakal-nakal tau. Kesian ummi.

With love, ummi dan ayah.

5 comments:

  1. Salam untuk akak Mawaddah dan abg hafiz.. nice story.. ade kesamaan diantara kisah kite, cume saye belum berkahwin lagi.. insya ALLAH walimah 6/6/09 ni.. samenye, saya dan dia satu skolah.. pernah berjanji utk blaja same kt U, dia dapat tawarn JPA utk oc, tp tolak.. ade sikit kelainan, tak blaja di U yg sama sebb tak dapat, skarang saya di UPSI, dia di UIA.. kami baru 22 tahun.. akak kahwin umur 22 thun ek?

    saya link kan blog akak ek.. saye skarang tgh cari blog2 pasangan muda.. bulih share2 cite kahwin muda walaupun still student.. hehe..

    ReplyDelete
  2. tak sbar sebenarnya nak tulis kisah kami jugak dlam blog.. tapi tak bes laa sebb tak kawen lagi.. tunggu kawen je dulu.. kisah cinta yg dah 9 tahun dalam hati.. ohoho.. semoga akak tabah ye dalam mghadapi waktu2 prgnant ni.. ni lah hebat kita seorang wanita.. sifat kesabaran itu tinggi.. :-)

    ReplyDelete
  3. kak mawaddah kawin sewaktu berumur 21 tahun...waktu tahun kedua pengajian...insyaAllah,akak doakan kebahagiaan adik dan bakal suami ye...kalo nk tanya apa2,silakan...
    akak harap dpt memberi bantuan dan nasihat2 berguna buat adik...

    ReplyDelete
  4. Awal ek akak kawen.. sebenarnya nak kawen awal jugak.. tapi sebab halangan mak ayah kedua pihak especially sbelah laki sebab dia lagi lambt habis.. habis spm ke DQ dulu, matric UIA 2 tahun, medic 5 tahun.. tapi bile doa bnyak2, smayg hajat n istiqarah mintk Allah tetapkan hati, alhamdulillah, doa dimakbulkan.. jadi kawen 22 tahun.. still muda jugak compared dgn adik beradik lain.. hehe..

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah....jodoh akak awal plak...hehe..jadi bkl suami adik ada di UIA kuantan la ye..mesti akak kenal kn...skrg,tunang adik dah tahun ke berapa?semoga adik tabah ye...insyaAllah, halangan itu utk menguji kesabaran dan mempersiapkan adik utk menghadapi alam berumahtangga ini...

    ReplyDelete