Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Blog Archive

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary

Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..
Powered by Blogger.

July 28, 2011

Manfaatkan 5 Perkara Sebelum 5 Perkara

“Manfaatkan 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara : Hidupmu sebelum datang kematianmu, kesehatanmu sebelum datang sakitmu, waktu luangmu sebelum menyibukkanmu, masa mudamu sebelum masa tuamu, kekayaanmu sebelum datang miskinmu.” (HR. Al Hakim & Al Baihaqi)

Assalamualaikum Uwais al-Qarni,

Sedang ummi menikmati bubur sambil menghadap laptop membuat kerja, ummi teringat tentang tazkirah minggu lepas yang sahabat ummi, Ummu Tasneem berikan tentang hikmah 5 perkara sebelum 5 perkara.  Sungguh terkesan di hati ummi walaupun tazkirah ini tampak ringkas, namun punya maksud yang mendalam.  Maksudnya, kerjakan 5 perkara sebelum munculnya 5 perkara, 5 perkara ini tidak ada yang tahu kadar mahalnya tersebut kecuali setelah hilangnya 5 perkara tersebut.

Benar anakku Uwais, ambillah pengajaran dari hadis ini, fahamilah dan  renungkan dalam-dalam maksudnya dan cubalah amalkan dalam segenap kehidupanmu. 

"waktu luangmu sebelum menyibukkanmu".  

Hari ini seharian ummi ayah sibuk dengan U Kids sampai ummi ayah tak dapat nak menjamah nasi.  Urusan passport di Pejabat Imigresen benar-benar amat rumit.  Dari Cheras-Kajang-Cheras-Shah Alam- Gombak-Cheras.  Memang ummi penat sangat.  Ummi dah siapkan semua dokumen awal-awal, tapi tertinggal juga gambar passport ummi dan uwais.  Kelam kabut ummi dan uwais tangkap gambar sekali lagi, dan hasilnya tentulah muka ummi yang tak berapa nak gembira dan gambar uwais yang ada air liur di dagu yang tak sempat dikesat...hehe... berdebar dan kecewa dengan diri sendiri tau. 

Bila sampai rumah, baru tersedar, ummi lapar, ummi penat dan rasa macam nak pengsan.  Buka laptop tengok inbox penuh (berpinar terus mata ummi), inquiry banyak. Alhamdulillah, hari ini big bos ummi turun padang.  Ayah yang tolong ummi jawabkan dan check payment.  Ayah juga tolong mandikan dan layan Uwais.  Ummi flat...hehe...^__^

Waktu ini ummi terfikir, bila punya masa yang lapang, adakalanya ummi tak manfaatkan sebaik mungkin.  Bila dalam kesibukan, baru ummi sedar bahwa masa itu sangat berharga.  Rasa tak cukup masa nak buat segala urusan dalam sehari.  Menyesal pun ada.  Ummi belajar sesuatu dari peristiwa ini, janganlah bertangguh kan..hihi....Kalutnya ummi...

No comments:

Post a Comment