Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary

Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..
Powered by Blogger.

October 24, 2011

Uwais @ 12 & 13 Bulan

Alhamdulillah, mujahid kedua ummi dan ayah membesar dengan sihat.

1) Uwais sudah pandai berjalan genap umurnya 13 bulan.  Walaupun pada perkiraan ummi agak lambat jika dibandingkan dengan ummi dahulu yang berjalan sewaktu umur 9 bulan.  Mungkin Uwais seperti ayah (mode:jeles)...^__^....Namun, ummi faham, perkembangan dan  tumbesaran anak-anak tidak seharusnya dibandingkan dengan orang lain kerana setiap daripada mereka sangatlah unik  Berilah mereka rangsangan, peluang dan galakan yang tidak berbelah bahagi Pernah ummi terbaca di laman web Saiful Islam tentang sakitnya bila dibandingkan dengan orang lain, jadi ummi harus ambil pengajaran ye.  Jangan sesekali cakap dengan Uwais, "Uwais tengok  tu, si dia dah pandai jalan walaupun dia kecil dari Uwais".

Bila sudah pandai berjalan, ummi ayah pula kena kejar dia.  Kadang-kadang tu tak mahu dipimpin tangan.  Ummi cerita dengan ayah perihal beriadhah bersama Uwais di Taman Tasik Permaisuri.

"Abang, Uwais tak nak Ummi pimpin tangan dia, tapi bila nak mendaki bukit dia tak bagi ummi lepas tangan dia.  Agaknya bila Uwais dah besar, begitulah dia kan abang.  Bila dia tak mahu dipimpin, Ummi kena sentiasa mendampingi dia, membimbing dia dan memerhatikan dia.  Bila dia hadapi kesukaran, pasti dia sentiasa ingin ummi bersama dengan dia dan tak biarkan dia keseorangan."

Panjang betul celoteh Ummi pada Ayah.

2) Uwais sudah mula berminat ikut Ummi Ayah solat berjemaah.  Siap buat gaya nak azan lagi.  Rukuk pun dah pandai walaupun sujud kurang sempurna.  Ummi Ayah pun suka bila Uwais sama-sama nak solat sekali.  Elok beri pendedahan awal padanya.  Kalau dengar azan, tangan letak kat telinga, kalau ayah berdoa, dia pun khusyuk sambil duduk atas riba ayh..

3) Suaranya boleh tahan kuatnya dan mulutnya celoteh berbicara.  Kalau bercerita dengan ummi, sampai muncung-muncung mulut dia. Uwais sudah pandai sebut:

`Ayah` - ayah
`Ayie' - ayah (panggilan manja Uwais untuk ayah)
`Ummme' - ummi
`Nak nak' - hendak sesuatu
'ta nyak' - tak banyak (bila ummi bagi makanan sikit)
`mamam' - nak makan
`meeen` - amin
`Awwah` - Allah
`kiiiii` - Aki (manja dengan aki, merajuk kalau Aki tak dukung dia)
`Pahhh- Opah

4) Kesukaan Uwais sekarang suka hisap ibu jari kaki.  Siap offer ummi lagi. hehe.  Ummi cakap dengan Uwais, " Uwais, fitnah besar ni (sebab nanti orang cakap Uwais nak dapat adik..hehe..) ^__^

5) Bila nak tidur mesti cari ayah.  Kalau ayah dah tidur dulu, mesti nak kacau dan kejut ayah sambil mulut tak berhenti panggil ayah.  Alkisahnya semalam, kul berapa pagi entah, ummi pun tak perasan.  Sekali tengok ayah tengah dukung Uwais, ummi pun tanya kenapa.  Ayah kata Uwais jatuh katil.  Uwais terbangun sebab ayah bangun, agaknya dok golek-golek cari ayah sambil mamai, terus jatuh.  Uwais nangis dan ayah pujuk serta tukar CD, menyusu dan tidur balik. Uwais, uwais...

Semoga anak ummi membesar menjadi anak yang soleh lagi musleh.  Ummi ayah sayang Uwais...^__^

October 14, 2011

Ayah Rindu Uwais...


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Semoga kalian semua berada dalam rahmat dan kasih sayang Allah.

Sudah sekian lama ummi tidak menulis, jadi terasa agak kekok untuk memulakan kembali. ^_^

Sejak akhir-akhir ini, ayah agak sibuk.  Setiap minggu on-call.  Macam minggu ini, ayah oncall malam tadi dan hari sabtu ni.  Lepas itu, hari isnin on-call lagi.  Ayah mengadu kat ummi tadi yang ayah rindu kat Uwais sebab ayah balik oncall je Uwais dah tidur.  Waktu ayah pergi kerja pun, Uwais belum bangun tidur lagi.  Kalau Uwais bangun pun, dapat main sekejap je dengan ayah.  Jadi tadi lepas dinner dengan ummi, ayah dok merancang nak kejutkan Uwais.  Nak main dengan Uwais lah kononnya, sekali ummi tengok ayah dah tertido. hehe.  Akhirnya, lentok sekali dengan Uwais.Ayah, ayah.

Ummi ada merancang nak bawa Uwais jalan-jalan hari ahad ini.  Kesian anak ummi asyik duduk kat rumah je.  Uwais doakan ummi dapat kereta baru ye, boleh ummi bawa Uwais jalan-jalan selalu. hehe. ameen.


October 4, 2011

Visa

Rentetan dari entri semalam, ramai yang bertanyakan ummi sebabnya.  Ummi segan nak cerita sebenarnya, tapi eloklah bercerita dari terus menimbulkan teka-teki.

Sepatutnya kami sekeluarga (ummi, ayah, uwais, opah, aki dan pak cu) akan berangkat ke China untuk urusan bisnes U Kids Mart dan Kedai Ummi Dot Com pada 6 Oktober ini.  Allah izin ada masalah kelulusan visa sebab Kedutaan China cuti seminggu tanpa notis.  Memang tak boleh nak ikhtiar cara lain dah.  Solusinya, kami terpaksa tangguhkan flight malam esok ke 10 November dan dikenakan RM1000 untuk caj pengurusan.  Sabar jelah kan.  

Tapi tak mengapa,Allah nak bagi rasa pengalaman autumn nak ke winter.  Agak sejuk cuaca waktu tu.   InsyaAllah, perancangan Allah yang terbaik.  Lagipun, keluarga ummi masih dalam kesedihan kerana Pak Cik kesayangan kami baru kembali bertemu Allah. Al-fatihah untuk Pak Cik yang telah kuanggap sebagai bapa keduaku..

October 3, 2011

^__^

Aku yakin Allah sedang merencanakn sesuatu yg baik bt diriku...bersabarlah..fasobrun jamil....^__^


‎"Saya minta kepada Allah setangkai bunga yang segar, DIA bagi saya kaktus berduri. 
Saya minta kupu-kupu yang cantik, diberi ulat berbulu. 
Saya sedih & kecewa. 
Namun kemudiannya, kaktus itu berbunga, indah sekali dan ulat itupun bertukar menjadi kupu-kupu yang cantik. 
Itulah jalan Allah. 
Indah pada masanya. 
Allah tidak memberi apa yang kita harapkan tapi DIA beri apa yang kita perlukan. 
kadang2 kita sedih, kecewa, terluka....
 tapi jauh diatas segalanya DIA sedang mengaturkan yang terbaik dalam kehidupan kita..."