Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Blog Archive

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary


Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..

Powered by Blogger.

September 6, 2011

Hippopotamus vs Teeth

Ummi sekadar mencatatkan perkembangan Uwais, agar Uwais dapat membacanya pabila Uwais besar nanti.  Sekarang ni, ummi banyak download application dalam Ipad untuk education Uwais. Salah satunya, flashcard tentang binatang.  

Ummi suka anak ummi kenal banyak jenis haiwan, macam ummi waktu kecil dulu.  Sebab aki kerja PERHILITAN, jadi dari kecil lagi ummi dah baca magazine National Geography. Bila aki bawa ummi pergi pejabat aki, ummi dan pak long akan duduk di library sampai aki habis waktu kerja. Di library pejabat aki banyak sangat buku-buku tentang hidupan liar. Gambar-gambarnya juga sangat menarik tau. 

Aki pun tak pernah jemu bercerita dengan ummi dan adik-beradik yang lain tentang alam ini.  Dek kerana banyak membaca tentang haiwan-haiwan, ummi selalu berfikir.  Dan dari didikan itu, terbit satu kecintaan dengan haiwan-haiwan dan alam semulajadi ni.  Mengambil contoh dari cara didikan aki dan opah kepada ummi, pak long, khaulah dan pak cu, ummi aplikasikan pula pada Uwais. 

Semalam, ummi ayah mulakan sesi pembelajaran Uwais secara informal dan sangat santai.  Bila tunjuk gambar `cat` akan keluar bunyi meowww.  Ummi pun beritahu Uwais, "Meoww macam fifi kan Uwais". Fifi ni kucing peliharaan kami.hehe.  Bila tunjuk gambar `dog`, keluar bunyi `wok wok`. Uwais buat muka terkejut pula sambil cakap, `haaaa`.  Sebab Uwais memang sangat kenal dengan anjing yang banyak di kawasan rumah kami. Bila tunjuk gambar `hippopotamus`, rasa-rasanya Uwais cakap apa?

Uwais cakap, "TEETH"

Aduh anak ummi ayah ni, geli hati ummi ayah tau dibuatnya.  Inginkan kepastian, ummi ayah tunjuk lagi pada Uwais gambar binatang-binatang lain dan akhir sekali bagi Uwais tengok `hippopotamus`.

Dan lagi sekali Uwais sebut, "TEETH".

Jadi memang SAH, Uwais bukan tengok badak air, tapi gigi si badak air.  hehe.  Memang berbakat sungguh nak jadi doktor gigi ni.

Alhamdulillah, sampai juga maksudnya pada anak kecil ini.  Dapat melihat yang tersirat dari yang tersurat.  Hasanta ya Uwais...Ummi ayah sayang Uwais...

2 comments:

  1. nomo kyowo... mawaddah nomo nomo bogoshippo...
    kirim salam kat apis ngan uwais ye... cakap ngan uwais hassanta...

    ReplyDelete