Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary

Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..
Powered by Blogger.

January 18, 2011

Uwais al-Qarni @ 4 bulan

Salam sayang buat anak ummi yang soleh, Uwais..Buat suami tercinta juga, di atas pengorbananmu yang tidak berbelah bahagi...Paling ummi tidak lupa, anakanda `Ukasyah (till we meet in Jannah, insyaAllah)...Ummi terlalu bahagia berada di sisi kalian semua...Di usia 24 tahun ini, Allah berikan ummi dengan nikmat-nikmatnya yang infiniti dan tak bertepi...Sungguhpun ujian yang mendatang itu juga kerana kasihNya..

Masa berlalu terlalu pantas..Uwais sudah menginjak ke usia 4 bulan..Alhamdulillah, perkembangan Uwais juga agak cepat berbanding umurnya...Hari ini ummi sungguh keletihan..Kalau ikutkan sudah mahu tidur pukul 10 tadi, tapi ada kerja yang perlu diuruskan...Ummi cerita dalam bentuk point jelah ye....Lagipun ummi kan baru post entry tentang perkembangan uwais..

  1. Ummi ayah perasan yang Uwais ni sudah mula asyik angkat bontot je.  Tergelak ummi ayah tengok dia...Kelakar..InsyaAllah, Uwais tengah di peringkat awal untuk praktis merangkak ni...
  2. Uwais, kalau nampak orang makan, mulutnya mesti macam makan juga...Tapi Uwais tak boleh makan lagi...Minum susu pun masih tersedak lagi, kadang-kadang tu..Itu tandanya Uwais masih belum boleh makan lagi...Ayah dah cakap, 6 bulan baru mula solid food...hehe..Arahan tu...Kena dengar cakap ayah...Uwais sabar tau...Bagi ummi rehat 6 bulan ye...Lepas tu, ummi akan bersilat kat dapur, masak untuk Uwais...Uwais kan exclusive BF...Ummi punya lagi sedap..hehe..
  3. Mujahid kedua ummi ni seakan faham apa yang orang lain cakapkan...Kalau ummi tegur sebab Uwais terkuat suara, terus Uwais perlahankan...Kalau ummi larang pegang bekas bedak, terus pegang baju plak..Kalau ummi tanya, nape pegang handset ummi, terus Uwais lepaskan...waaaa..Menyesal ummi tegur..Patutnya, ummi minta baik-baik dari Uwais...
  4. Sekarang ni suka posing pandang camera...Tambahan pula bila dapat stereng kereta...mimik muka pun macam-macam Uwais buat...Tapi kalau Uwais tengah membebel. tiba-tiba ada kamera, terus senyap, tak mau cakap...
  5. Bila ummi baca Quran,Uwais pun pegang Quran yang ummi baca tu...Sama macam gaya ummi pegang..Tapi lepas tu, Uwais mula nak koyakkan plak...Jadi, ummi ayah dah nampak minat Uwais ni, terus kami belikan Padded Book yang ada alif ba ta di POPULAR...Bagi kat Uwais, terus pegang macam baca buku, lama sikit, apa lagi, masuk mulut dan hisap...
  6. Uwais sangat manja dengan aki..Kalau aki buat dek dengan dia, Uwais mesti pandang je...Mulut tu dok sebut, kiiiiiiiiiii, kiiiiii,kiiiii..hehe..comel sangat dengar Uwais panggil aki..Petang tadi, nangis tak nak dengan Ummi, menyusu pun tak nak..Sebab aki ada..Ummi pun tak laku dah....
  7. Uwais dulu asyik nak dengan ummi je, tapi sekarang dah pandai nak ayah..Kalau meragam, bagi kat ayah terus diam dan gelak-gelak..Jeles ummi tau...Kalau ayah baca suratkhabar, dia pun tengok sekali..Macam faham je..Tapi kalau ummi baca buku waktu Uwais tengah menyusu, mesti dia amik dari tangan ummi..Nak ummi fokus pada Uwais je...Uwais, Uwais...
  8. Ummi ayah dan semua orang dah tak larat nak dukung Uwais..Badan tak delah nampak bam bam sangat, tapi memang boleh kebas tangan tau dibuatnya...
Kalau nak cerita semua, memang banyak..tapi cerita setakat ini jelah ye...Sekadar mencatat sesuatu buat Uwais al-Qarni....Kelak, anak ummi ayah akan membacanya...Kan Uwais..Apa-apa pun, tiada lain doa ummi dan ayah,selain berharap agar Uwais jadi anak yang soleh lagi musleh..Ambil Islam sebagai cara hidup secara keseluruhannya, bukan certain part je...


MUKA SENYUM
MUKA PELIK pandang ummi...
MUKA MANJA
MUKA MASAM..Macam???? Ummi ke???
MUKA MENANGIS...Waktu ni, tiba-tiba je Uwais nangis...Ummi ayah pun tak tahu mengapa...Kalau tak silapnya, ummi tanya dia, Uwais main apa tu? Uwais kan sensitif, terus uwaaaa...
MUKA MENCEBIK..Sedih sangat dia..
Uwais suka berdiri pegang stereng kereta...Baju pun corak kereta..hehe..
Fokus betul anak ummi pandang meter kereta...

9 comments:

  1. kejap ajer dah besar....semakin handsome Uwais sekarang

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..
    Uwais makin membesar dengan sihat..

    ReplyDelete
  3. salam..

    utk info akak dah tukar url http://farrafaris.blogspot.com/

    meh la meriahkan GA utk suka-suka...

    ReplyDelete
  4. alaaa...comeynya muka dia mencebik...

    ReplyDelete
  5. Assalam,

    Subahanallah, comel sangat Uwais ni.
    Tak padan keck dah bleh buat mcm-mcm ekpressi muka... bijak, bijak

    ReplyDelete
  6. Rizziela:
    alhamdulillah akak...akak tolong doakan ye uwais jadi anak yang soleh....

    me suya:
    alhamdulillah...tq...

    mama farra dan faris:
    wslm....
    ok kak...kalau sempat saya join ye...tak janji tau...hehe...

    Ina Hashim:
    hehehe...dia dah pandai buat muka macam2 dah skrg....

    sharingiscaring-fiza:
    ^_^

    Nurul Aznil:
    alhamdulillah....doa auntie nurul dgn eiman jugak...eiman pun makin bijak...huhu...

    ReplyDelete
  7. semoga terus membesar dgn baik. kalian berdua pun harap kekal gembira bahagia bersama...

    ReplyDelete