Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary


Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..

Powered by Blogger.

September 22, 2010

Uwais al-Qarni, penghuni langit



UWAIS al-Qarni hidup pada zaman Rasulullah. Beliau seorang pemuda miskin yang tinggal di Yaman bersama ibunya yang sudah tua, lumpuh dan buta. Uwais tinggal dengan ibunya kerana beliau tidak mempunyai ahli keluarga lain. 

Kerjanya mengambil upah mengembala qibas dan unta. Upah diterimanya cukup untuk nafkah beliau bersama ibunya. Apabila ada rezeki lebih, digunakan untuk membantu jiran yang serba kekurangan. Beliau terkenal seorang anak yang taat kepada ibunya dan Allah. Beliau selalu berpuasa dan pada malam hari bermunajat kepada Allah memohon petunjuk. Hatinya sedih setiap kali jirannya pulang dari Madinah menceritakan pertemuan dengan Nabi Muhammad kerana beliau sendiri belum berpeluang berjumpa Baginda. Hari berganti hari kerinduan Uwais untuk berjumpa Nabi Muhamad semakin mendalam. Hatinya selalu bertanya bila beliau dapat bertemu Baginda untuk memandang wajahnya dari dekat. Beliau rindu mendengar suara Nabi dan kerinduannya kerana iman sedangkan beliau mempunyai seorang ibu yang tua, buta dan lumpuh. Bagaimana harus meninggalkannya untuk menemui Nabi. Akhirnya kerinduan selama itu dipendamkan. Suatu hari Uwais mendekati ibunya dan meluahkan isi hati untuk memohon izin menemui Nabi di Madinah. Mendengar permohonan anaknya itu, ibunya berkata: “Pergilah wahai Uwais, anakku, temuilah Nabi di rumahnya, selepas berjumpa segeralah engkau pulang.” 

Betapa gembiranya hati Uwais mendengar ucapan ibunya. Beliau segera berkemas dan tidak lupa menyiapkan keperluan ibu yang akan ditinggalkan serta berpesan kepada jiran supaya menemani ibunya selama beliau ke Madinah. 

Selepas merentasi perjalanan jauh, akhirnya Uwais sampai di Madinah. Beliau segera mencari rumah Nabi lalu diketuk pintu rumah itu sambil mengucapkan salam. Maka keluarlah seorang seraya membalas salamnya. 

Uwais menanyakan Nabi yang ingin ditemui tetapi Nabi tidak berada di rumahnya kerana sedang berada di medan perang. Uwais hanya dapat bertemu Siti Aisyah. Betapa kecewanya hati Uwais datang dari jauh tetapi tidak dapat menemui Nabi.
Uwais ingin menunggu kepulangan Nabi dari medan perang tetapi telinganya masih terngiang pesan ibunya yang sudah tua dan sakit supaya segera pulang ke Yaman. Dia melupakan keinginan hatinya dan berjumpa Siti Aisyah sambil berpesan menitipkan salam kepada Nabi Muhammad. 

Selepas itu, beliau segera berangkat ke Yaman dengan perasaan amat terharu. Peperangan selesai, Nabi Muhammad kembali ke Madinah. Setibanya di rumah, Nabi menanyakan Siti Aisyah mengenai orang yang mencarinya.

Seterusnya Nabi mengatakan bahawa Uwais anak yang taat kepada ibunya, adalah penghuni langit. 

Mendengar perkataan Nabi, Siti Aisyah dan sahabat terpegun. Menurut keterangan Siti Aisyah, memang benar Uwais mencari Nabi dan bersegera pulang ke Yaman kerana tidak dapat meninggalkan ibunya terlalu lama. 

Nabi meneruskan keterangannya mengenai Uwais, penghuni langit kepada sahabatnya dan berkata: “Jika kamu ingin berjumpa dengan dia, perhatikanlah dia mempunyai tanda putih di tengah tapak tangannya.” 

Setelah itu Nabi memandang kepada Ali dan Umar seraya berkata: “Suatu ketika apabila kamu bertemu dengan dia, mohonlah doa dan istighfarnya, dia adalah penghuni langit, bukan orang bumi.” 

Selepas Nabi Muhammad wafat dan diganti Abu Bakar, kemudian Umar. Suatu ketika Khalifah Umar teringat akan sabda Nabi mengenai Uwais. Beliau segera mengingatkan juga kepada sahabatnya Ali bin Abi Talib. 

Rombongan khafilah dari Yaman datang ke Madinah. Umar dan Ali selalu menanyakan Uwais. Rombongan itu memberitahu Uwais ada bersama mereka dan sedang menjaga unta di perbatasan kota. Mendengar jawapan itu, Khalifah Umar dan Ali segera bertemu Uwais. 

Setibanya di khemah tempat Uwais berada, Khalifah Umar dan Ali memberi salam. Tetapi Uwais sedang solat, selepas mengakhiri solatnya dengan salam, Uwais menjawab salam Khalifah Umar dan Ali sambil mendekati kedua-dua sahabat Nabi itu dan menghulurkan tangannya untuk bersalaman. 

Sewaktu berjabat tangan, Khalifah Umar membalikkan tangan Uwais untuk membuktikan kebenaran tanda putih yang berada di tapak tangan Uwais, seperti pernah dikatakan Nabi. Memang benar, nampaklah tanda putih di tapak tangan Uwais. 

Wajah Uwais nampak bercahaya. Benarlah seperti sabda Nabi dia adalah penghuni langit. Khalifah Umar dan Ali menanyakan namanya dan dijawab: “Abdullah.” 

Mendengar jawapan Uwais, mereka tertawa dan mengatakan: “Kami juga Abdullah iaitu hamba Allah. Tapi siapakah namamu yang sebenarnya?” Uwais kemudian berkata: “Nama saya Uwais al-Qarni.” 

Khalifah Umar dan Ali memohon doa dan istghfar daripada Uwais dan selepas itu Khalifah Umar berjanji untuk menyumbangkan wang dari Baitulmal kepada Uwais tetapi Uwais berkata: “Hamba mohon supaya hari ini saja hamba diketahui orang. Untuk hari seterusnya, biarlah hamba yang fakir ini tidak diketahui orang lagi.” 

Sumber: Berita Harian

*******************************************************************
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Selawat dan salam ke atas Nabi junjungan kita, Nabi Muhammad SAW. Maka bersempena dengan sirah Uwais al-Qarni, dengan ini kami amat berbesar hati mengumumkan dan menghebahkan secara rasmi nama Lil Mujahid Jr, iaitu putera kedua kami di hari ketujuh kelahirannya. Semoga anak ummi ayah menjadi seperti Uwais al-Qarni. Ummi dan ayah sentiasa mendoakan agar kamu menjadi sepertinya wahai

Uwais al-Qarni bin Mohd Hafiz

14 comments:

  1. salam mawaddah and hafiz. tahniah ats kelahiran mujahid kedua. moga jadi anak yang soleh. sedap sgt namanya ^__^

    ReplyDelete
  2. cantik nama tu..semoga Uwais menjadi anak yang soleh..:)

    ReplyDelete
  3. semoga Uwais menjadi anak yg taat pada kedua ibu bapa & agama.. Amin...

    ReplyDelete
  4. tahniah atas kelahiran kedua ini. semoga uwais akan jadi anak yang soleh dan mengembirakan hati mawaddah dan hafiz.

    ReplyDelete
  5. cantik dan indah nama tu..terima kasih atas sirah uwais al qarni...terbaekk

    ReplyDelete
  6. comel dan unik nama tu..moga menjadi anak yg soleh ;)

    ReplyDelete
  7. salam ziarah. taniah untuk kalian berdua

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah..moga namanya seelok peribadinya insyAllah..teringat nama uwais al qarni sama macam anak nisa' kawan ana di uia..hee..

    ReplyDelete
  9. Cantik namanya.. Tersentuh baca sirah pasal Uwais al-Qarni tu.. :)

    ReplyDelete
  10. اللهم أنبته نباتاً حسناً، واجعله قرة
    عين لوالديه واحفظه، وبارك لنا فيه واجعله من أهل الصلاح والتقوى

    ReplyDelete
  11. Assalamulaikum Hafiz dan Mawaddah,
    Baru semalam Mdm baca buku Anakku hebat anakku soleh keluaran telaga biru. Ada disebut nama Uwais al-Qarni. Terdetik di hati sedap dan uniknya nama ini. Sekali bukak blog hari ini berjumpa pulak dengan baby Uwais (mdm dah lama tak blogging). Tahniah atas kelahiran Uwais. Peluk cium dari auntie untuk Uwais..sangat comel...

    ReplyDelete
  12. Salam adik berdua,
    Tahniah. Semoga peribadi anakanda seindah namanya

    ReplyDelete