Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary


Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..

Powered by Blogger.

February 19, 2010

‘Ukasyah Takut, Ummi

Salam sayang buat Lil Mujahid Jr. yang berada di dalam kandungan ummi,

Kadang-kadang sedih jua hati ini teringatkan ‘Ukasyah yang sangat ayah kasihi. Anak sulung kami dan anak yang kami nanti-nantikan selama ini. ‘Ukasyah yang menjadi penyejuk mata ayah dalam kehidupan dunia yang sementara ini. Rindunya pada anak yang soleh ini mampu membuatkan air mata sesekali mengalir. Hanya Allah yang tahu perasaan ayah ketika itu.

Tapi…

Alhamdulillah, ayah masih sedar akan tanggungjawab ayah di dunia ini. Walaupun ayah mencintai anak-anak ayah lebih dari diri ayah sendiri, tapi cinta Allah jualah yang paling agung dan paling utama. Segala yang Allah tetapkan, itulah yang terbaik buat diri ayah dan ummi. Tiadalah pemergian ‘Ukasyah melemahkan semangat ayah untuk terus berusaha menggapai redha Illahi ataupun meratapi perginya mujahid ayah ini, tapi insyaAllah menguatkan ayah dan ummi di jalan ini.

Dan rindu terubat jua dengan kehadiran ‘Ukasayah tersayang dalam mimpi ayah dan ummi yang kelihatan gembira di alam sana. Ayah mimpikan ‘Ukasyah tersenyum dan bergembira di sana. Walaupun abang lil mujahid jr telah pergi meninggalkan ummi ayah di dunia, tetapi ayah yakin dia hidup di alam sana dan berbahagia di sisi Allah yang Agung.

Ummi juga bermimpikan ‘Ukasyah beberapa kali dan yang paling terkesan adalah mimpi yang baru ummi alami beberapa malam yang lepas. Semoga mimpi ini menjadi penguat dan pendorong untuk ummi ayah menjalani kehidupan dengan penuh taat pada Allah yang menjadikan alam ini.

Malam yang Allah takdirkan ‘Ukasyah bertemu ummi di alam mimpi merupakan malam yang menyenangkan hati walaupun ayah tidak mengalaminya. Ummi bermimpi abang lil mujadih jr sudah remaja sama seperti keadaan ahli syurga yang remaja. Wajah ‘Ukasyah mirip seperti adik ummi, paksu yang sedang meningkat dewasa. Pertemuan yang mengubat kerinduan ummi pada mujahid kecil ummi ayah.

‘Ukasyah yang segak dan lebih tinggi daripada ummi datang kepada ummi. Tanpa bicara, anak sulung kami memeluk ummi dengan sepenuh hati. Pelukan hangat yang sangat mendamaikan hati antara ibu dan anak walaupun hanya di alam mimpi. Dan pelukan yang berlangsung dalam waktu yang sangat lama, melepaskan kerinduan ibu yang sentiasa mengingati anaknya yang soleh.

“Walaupun ‘Ukasyah ahli syurga, tapi ‘Ukasyah takut sangat tengok orang kena seksa dalam kubur ni Ummi”, bicara ‘Ukasyah pada ummi.

MasyaAllah. Inilah susunan Allah buat peringatan ummi dan ayah.

Ucapan yang pendek tetapi penuh dengan makna yang mendalam. Hanya itu sahaja ucap ‘Ukasyah pada ummi dalam mimpi ini. Tiada bertanya khabar ataupun ucapan kerinduian. Mimpi yang Allah hadirkan untuk memberi peringatan buat ummi ayah. Dan meyakini akan jani-janji Allah yang pasti terjadi.

Dahsyat sungguh azab kubur yang kita sendiri tidak mampu untuk menghadapinya. Sedangkan seorang ahli syurga yang hanya melihat azabnya sahaja sudah takut untuk melihatnya, apatah lagi orang-orang yang mengalami azab kubur yang tidak terperi sakitnya. Seperti yang telah dinyatakan Allah dan Rasul di dalam kitab-Nya.

Ya Allah teguhkanlah kami di jalan yang Engkau telah tetapkan buat kami.

InsyaAllah ‘Ukasyah ummi ayah dan adikmu merindukan saat bertemu denganmu di akhirat kelak. Tetapi semuanya hanya dengan izin Allah jua. Barangsiapa yang berbuat kebajikan walaupun seberat zarah, maka Allah akan memberinya ganjaran dan barangsiapa yang berbuat kejahatan walaupun seberat zarah, maka Allah tetap akan memberikan balasan yang setimpal dengannya.


Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari azab neraka Jahannam, dari azab kubur, dari fitnah hidup dan mati dan dari fitnah dajjal


~Abu `Ukasyah~

7 comments:

  1. Ya allah........
    semoga kita dilindungi

    ReplyDelete
  2. Semoga Allah sentiasa memberi kekuatan hati utk awak ye..

    ReplyDelete
  3. salam ukhti & akhi,

    sangat tersentuh, terutama sekali buat kami yang turut ada anak,terima kasih.

    ReplyDelete
  4. erm.. menginsafkan.. klau tidak manakan Saidina Uthman menangis bila melalui perkuburan.. kubur boleh jadi antara taman-taman syurga mahupun satu lembah dari lembah2 neraka..

    ReplyDelete
  5. masyaAllah...pengalaman yg tidak semua ibu/bapa dapat alami ... sesungguhnya mmg benar semua janji Allah dalam balasan kebaikan dan kejahatan..

    ReplyDelete
  6. Salam buat abu dan ummu 'Ukasyah
    kasih sayang Allah moga melimpahi kalian berdua...

    ReplyDelete
  7. Amat menginsafkan membaca post kali ni..jazakumullah buat kalian/

    ReplyDelete