Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary


Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..

Powered by Blogger.

October 31, 2012

Status Kesihatan Haniyya

Assalamualaikum,

Ummi ayah ingin ucapkan jutaan terima kasih kepada semua yang prihatin dan ambil berat dengan Haniyya. Ramai yang komen, sms dan email menanyakan khabar anak kecil ini. Masih ada yang belum Ummi dapat jawab lagi. Ummi mohon maaf, jadual Ummi sangat padat kini. Terpanggil untuk menulis status perkembangan terkini Haniyya.

Tiada nikmat Allah yang dapat Ummi Ayah dustakan. Setelah diuji, satu demi satu berita gembira yang kami perolehi. Appointment dengan Dr. Lai (Pakar Kanak- kanak) berjalan lancar. Sungguhpun, sehari sebelum Raya Haji dan kami adalah orang terakhir yang dapat berjumpa Dr. pada hari tersebut kerana Dr. Lai request nak follow up kes ni. Ummi hampir juga hilang sabar kerana bukan mudah menghadiri appointment dengan membawa kedua- dua anak. Kalut juga Ummi Ayah, tapi tiada siapa dapat tolong jagakan dia, jadi kami angkut semua.hehe.

Alhamdulillah, dalam masa seminggu Haniyya dah naik 1kg. Dr. Lai sangat terkejut dan panjang telah naik 2.5 cm. Agak cepat juga Haniyya catch-up. Dan target Dr. Lai, next appointment Haniyya naik lagi 1 kg. Ummi pun present dekat Dr. input output chart yang Ummi buat. Ini pemudahcara untuk Dr. Appointement yang pertama ada ambil darah untuk FBC, RBS, Liver profile, TSH dan banyak lagi. Ada juga ambil sampel Urine untuk UFEME. Alhamdulillah, semua normal.

Plan sekarang, Dr. masih request Ummi untuk perah susu dan bagi melalui botol untuk sebulan lagi je. Kiranya jadi EP (exclusive pumping) mom. Tapi Ummi ingkar. Hehe. I still follow the plan to feed her 4oz EBM 3 hourly, but between feeding, on demand and at night I still 'direct feeding' Haniyya. Ummi sedih rasanya bila kena jadi EP mom. Walaupun Dr. janji akan bantu Ummi balik nanti selepas sebulan, tapi Ummi rasa Ummi tak boleh tunggu dah. Haniyya dah mula ada nipple preference. Benda ni affect emosi Ummi walaupun Ummi. Juga beri kesan kepada kehidupan seharian. Itu yang Ummi perlahan- lahan train Haniyya untuk transition from bottle to breast. Her sucking strength is getting stronger, alhamdulillah.

Mohon doakan Haniyya dapat menyusu dengan Ummi seperti biasa, diberi kesihatan yang baik. Ummi lega, Haniyya tiada masalah kesihatan dan lain- lain. Haniyya cuma ada feeding problem je. InsyaAllah, bila berat semakin bertambah, semua muscle dia kuat dah untuk direct feed dengan Ummi.

Developement Haniyya sangat baik. Haniyya bukan sahaja dah meniarap,tapi dah boleh menyusur ( maybe asbab badan ringan sangat), suka bersembang, sangat suka senyum dan dah pandai main dengan Uwais sampai dah nak terpejam mata pun masih nak main lagi tu.

Terima kasih Allah, terima kasih atas ujian tanda kasih sayang Allah terhadapku. Supaya aku terus dekat dengan Allah. Asbab untuk dapat pahala jika bersabar. Ada hikmahnya Allah uji kita dengan perasaan resah, sesak dan sedih, supaya kita berharap hanya pada pertolongan Allah. Supaya kita ingat Allah, setiap detik, setiap saat dan setiap ketika. Bila kita ingat Allah, kita awasi setiap perbuatan dan tuturkata kita. Kita berhati- hati , dan inilah taqwa. Alhamdulillah, ini tarbiyyah dari Allah. Ibrah dari sebuah ujian.

Jazakumullah kepada semua yang mendoakan. Sesungguhnya doa seorang muslim kepada sahabatnya, tiada hijab.




Tembam tak saya? Sampai juling mata sebab camera dekat sangat.




Tertidur selepas kepenatan main dengan along uwais dia.

- Posted using BlogPress from my iPad (www.ukidsmart.com)

1 comment:

  1. Allah menguji kerana Dia tahu kita mampu... bahkan hendak mengaku beriman sedang belum pernah diuji...sentiasa yakin denganNya.. pandang dr sisi positif..

    ReplyDelete