Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary


Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..

Powered by Blogger.

June 6, 2012

Persediaan Berpantang dan Beraya

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, Ummi telah hampir menyiapkan sepenuhnya persiapan berpantang dan beraya nanti kerana Ummi akan bersalin di bulan Ramadhan.  Kasihan pada anak bujang sorang tu nanti.  Bercakap tentang berpantang, kali ini memang Ummi bersungguh hendak memanjakan diri walaupun tahu akan berpantang di rumah sendiri nanti.  hehe.  Moga-moga ada kesempatan nanti nak manfaatkan segala yang telah dibeli dan dirancangkan.  Ayah awal-awal lagi dah gelakkan Ummi, katanya dia tengok berapa lama Ummi boleh bertahan nanti.  Maklum jelah, sebelum ini mana penah pantang macam orang lain sebab tengah study, jadi pakai jelah apa yang ada, boleh kata pantang seadanya.  Belum 20 hari dah keluar rumah, clinical posting dan konvokesyen.

Di kesempatan ini Ummi ingin kongsikan apa yang telah Ummi beli secara online (ayah sibuk on-call selalu,  jadi dah pesan awal-awal dengan Ummi suruh beli online je).  Moga ada manfaatnya untuk semua.  Mungkin ada yang tercari-cari maklumat tentang ini.

1) Minyak Herbanika & Krim Barut Nona Roguy

Ummi tidak beli set bersalin sebab untuk dalaman, Ummi hanya amalkan madu yaman, habbatus sawda` dan semua makanan sunnah.  Oleh sebab itu, melalui reviews dan pengalaman mak saudara yang telah menggunakan minyak herbanika dari Nona Roguy, maka Ummi juga teringin mencubanya.  Ummi telah survey secara online sekian lamanya untuk dapat best price sebab minyak herbanika 260ml ini harganya RM110 kalau tak silap.  Tapi jika ada pembaca ingin dapatkan harga murah, Ummi ada caranya, email puteri_iman07@yahoo.co.uk ye, tak boleh cerita kat sini. hehe.  Ummi tak jual tau benda ini, Ummi cuma tahu cara nak dapat murah untuk pakai sendiri je.

kredit to google images

kredit to google images
2) Herba Mandian dari Sentuhan Kasih Ibu

Ummi beli 2 pek, ada 12 uncang dan paling mudah digunakan.  Hanya tinggal tambah air panas  sahaja, supaya dapat memudahkan kerja Ayah nanti.  Harga 1 pek (6 uncang), RM30 .  Beli 2 pek, RM55.


3) Minyak Burung Unta dari Big Bird Shoppe

Minyak burung unta ini bukan untuk Ummi, tapi untuk little mujahidah.  Ummi sudah menggunakannya dari waktu `Ukasyah lagi.   Bau dan kepanasannya sangat sesuai untuk bayi.  Uwais yang dah besar pun masih gunakan minyak burung unta ini.  Ummi diperkenalkan dengan minyak ini oleh Staff Nurse tempat Ummi bersalin, waktu `Ukasyah admit jaundice.  Ummi nampak dia sapu minyak ni pada `Ukasyah, itu yang Ummi terus beli dan tak guna minyak yu yi cap limau dah.  Ummi beli 12 botol terus, dapat 30% less dan free shipping.


4) My Brest Friend : Feeding Pillow dari Littlewhiz


Walaupun Ummi telah memiliki sebuah nursing pillow hasil jahitan Ummi sendiri, tapi Ummi fikir nursing pillow yang ada tak praktikal untuk Ummi nanti.  Perbincangan yang lama dengan Ayah tentang  perkara ini.  Seperti biasa Ummi membentangkan segala rasional untuk memilikinya.  Salah satu alasan yang kukuh, "Nanti sayang banyak kena handle baby sorang sebab abang uruskan Uwais.  Nursing pillow yang lama tu beratlah abang".  Akhirnya, ayah approved.  Harga RM169.20.  Telan air liur kejap. hehe. Harga kat Mothercare, RM188.  Kiranya sangatlah berbaloi sebab campur shipping cost, masih lagi murah.  Tak perlu ayah mengejar Uwais kat Mothercare tu dan Ummi pun pening kepala.


5)  Tungku Moden


Tungku moden ini tidaklah sebaik tungku batu sungai.  Tapi, amat membantu dan memudahkan kerja.  Ummi beli di GM Klang.  Sangat murah harganya.


6)  Baju-baju Little Mujahidah


Baju-baju Little Mujahidah banyak dibeli ketika biz trip hari itu.  Waktu tu belum tahu gender lagi, tapi Ummi beli semua design girls.  Untuk baju newborn dan discharge nanti, Ummi hanya tambah 5 pasang sahaja baju-baju newborn yang nampak ciri-ciri keperempuanan.   Baju-baju newborn  `Ukasyah dan Uwais masih banyak yang boleh dipakai.  Ummi beli sepasang baju kurung  warna purple (tema raya tahun ini) untuk Little Mujahidah di Baju Kurung Bayi Hannan (RM50) dan Opah ada belikan dress Truddy Teddy di SOGO.  Sebelum terlupa, ada juga terbeli 3 tudung comel dari Ucuk Mama.

InsyaAllah, setakat ini sahaja dulu ya.  Sebagai `online shopper` yang tegar, review sangat membantu Ummi.  Moga, ianya bermanfaat buat kalian.




3 comments: