Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary

Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..
Powered by Blogger.

February 7, 2012

Bercuti di Pantai Morib

Assalamualaikum,
Ini kisah yang lama, tapi Ummi nak cerita juga. 15-17 Januari yang lalu, keluarga Ummi merancang bercuti bersama di Pantai Morib.  Urusetia percutian kali ini seperti biasalah, Ummi dan Opah.  percutian memang sudah jadi rutin keluarga kami.  Jika tidak jauh, dekat pun jadi lah.   Apa yang penting, kebersamaan.  Kini, walaupun, 3 orang dari 4 adik-beradik Ummi telah berkahwin, kami tetap merancang aktiviti bersama, mingguan, bulanan dan tahunan.  

Jaulah bersama keluarga ini banyak manfaatnya.  Bukan sahaja merapatkan ukhuwwah, tapi inilah masanya Opah dan Aki mendidik kami, anak menantu dan cucu-cucu mereka.  Juga memupuk sifat kerjasama, berganding bahu sesama ahli keluarga.  Alhamdulillah, kami sangat rapat dengan Opah Aki, persis sahabat baik, malah lebih lagi   Sesama adik beradik dan ipar duai juga begitu.  

Sejak kecil lagi, Opah Aki selalu tarbiyyah kami untuk sentiasa bersama.  Jika hendak ke mana saja, Opah Aki tidak pernah beri kami pilihan untuk ikut atau tinggal di rumah.  Kami diajar untuk bergaul dengan semua golongan dalam semua jenis majlis.  Tidak seperti orang sekarang, anak selalu tidak mahu ikut ibu bapa.  Atau ibu bapa lebih selesa meninggalkan anak-anak di rumah ketika berurusan.  Ummi pun hairan.  Hatta bila Opah Aki ke kedai pun, kami mahu ikut sehinggalah kami semua dewasa dan telah berkahwin.  Kebersamaan itu sangat penting.  

Oh, jauh tersasar topik yang Ummi ingin ceritakan.  Lain kali Ummi sambung ye.  Nak cerita tentang percutian, tapi cerita tentang perkara lain pula.  Bukan apa, Ummi risau melihat situasi institusi kekeluargaan masa kini.  Berkumpul bersama, tapi tiada komunikasi.  Jika ada komunikasi, tapi tidak berkesan.  Paling Ummi gusarkan, kebanyakan keluarga tidak makan secara berjemaah/bersama.  Ini bukan sesuatu yang baik untuk diamalkan.  Perkara ini sungguh asing bagi Ummi.  

Sampai sini dahulu.  Beberapa potret keluarga ketika bercuti di Morib.



4 comments:

  1. amboi...seronoknya dapat berjalan2 di Morib :) akak dah lama sangat tak pergi Morib hehe

    ReplyDelete
  2. jom join GA kami (^__^)

    http://mawaddahrahmat.blogspot.com/2012/02/28th-birthday-giveaway.html

    ReplyDelete
  3. adeeya: alhamdulillah, uwais dah nak jadi abang dah....hehe...

    Princess Solehah: seronok sekali sekala bercuti dengan keluarga besar...kami pun lama sgt dah tak pergi...baru ni je dapat pergi....

    ReplyDelete