Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary


Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..

Powered by Blogger.

May 20, 2010

WAD 6 UTARA, HUSM

Gambar terkini ummi dan ayah (6 bulan mengandung)



Salam sayang buat kalian semua. Alhamdulillah, ummi bersyukur sangat kerana telah berjaya menyempurnakan clinical posting ummi di wad kanser kanak-kanak, wad 6 Utara, HUSM. Clinical posting kali ini, benar-benar menyentuh naluri keibuan ummi. Ummi akhiri hari terakhir ummi di wad 6 Utara, dengan tangisan dan sedu di bilik hotel bersama ayah. Sungguh tidak dapat menahan air mata yang telah ummi tahan selama dua minggu ini. Ummi katakan pada ayah, ummi tidak sanggup lagi melaluinya sekali lagi. Teringat sungguh pada mujahid sulung ummi. Apatahlagi, mengenangkan anak-anak yang ummi tinggalkan di wad 6 Utara. Itulah kepayahannya bila ummi meletakkan diri ummi sebagai ummi kepada anak-anak kecil itu, bukan sebagai nurse yang merawat mereka.

Kecewa

Seorang ibu di wad ummi menyatakan kekecewaan beliau kepada ummi. Beliau seorang pendidik dan anak sulungnya menghidap kanser tulang (Ewing Sarcoma). Kata-katanya masih terngiang-ngiang di telinga ummi ini,

“Akak kecewa sangat dik sebab anak sulung akak sakit. Sebelum ini, dialah harapan akak. Tinggi cita-cita kami padanya”.

Ummi hanya mampu memberikannya sokongan yang tidak berbelah bahagi. Ummi katakan padanya,

“Akak bertuah kerna dipilih Allah untuk diuji. InsyaAllah, semangatnya tidak akan luntur selagi ibunya jua bersemangat mengharungi ujian ini. Sungguh, tidak layak rasanya untuk saya menyuruh akak bersabar kerna saya tdak mendapat ujian seperti akak”.

Kalau ikutkan hati ummi, ingin sahaja ummi katakan padanya,

“Akak, anakku telah dijemput Allah. Hebat sungguh ujian ini buat saya. Semuanya bagai sekelip mata. Dia juga anak sulung saya, harapan saya, cita-cita saya terhadapnya sangat besar. Tetapi apabila saya telah dipilih oleh Allah, saya tidak punya pilihan lain lagi, selain terus tabah dan sabar serta mengutip segala hikmah di sebalik pemergiannya. Yakinlah, Allah menjanjikan sesuatu yang terbaik buat kita.”

Tetapi mulut ummi terkunci dari terus berkata-kata kepadanya kerana ummi tidak mahu melibatkan hal peribadi ketika bekerja. Lagi pun, pasti ummi jua akan menggoncang serta menghancurkan harapannya terhadap permata hatinya itu. Yalah, anak ummi telah meninggal, pasti beliau sedih jika ummi menceritakan kisah `Ukasyah padanya. Ummi doakan agar Allah mengurniakan yang terbaik buatnya dan anak beliau. InsyaAllah, perancangan Allah lebih hebat dari percaturan manusia.

Biarlah Rahsia

Ummi banyak mengundang persoalan kepada doktor-doktor, staff nurses, ibu bapa dan juga anak-anak kecil di wad 6 Utara kerana perut ummi buncit dan ummi pakai baju mengandung. Seringkali orang bertanya pada ummi sama ada ini kandungan yang pertama atau tidak. Tetapi ummi tidak pernah menyorokkan hakikat bahawa ini adalah kandungan kedua ummi kerna sesungguhnya, `Ukasyah memang pernah hadir dalam hidup ummi ayah. Tidak dapat ummi ayah untuk menidakkan kenyataan itu. Tetapi, ummi memilih untuk tidak menceritakan kisah `Ukasyah pada mereka, terutama sekali kepada para ibu bapa kepada kanak-kanak yang kurang sihat itu sebab ummi tidak mahu menggugat dan melunturkan sedikitpun semangat, ketabahan dan kesabaran yang menebal di dalam diri mereka. Biarlah ianya menjadi rahsia ummi.

Sedih sangat hati ini tatkala ada yang bapa yang berkata pada ummi, “Mesti awak tidak sabar nak habis kerja kan. Nak kejar anak di rumah”.

Ummi membalas dengan senyuman sahaja.

Ingin saja ummi katakan pada bapa mithali itu, “Encik, dia tidak lagi menunggu kepulangan saya kerna dia telah bahagia di sana”.

Ummi menangis di dalam hati. Balik bilik hotel, ummi ceritakan pada ayah tentang kesedihan hati ini.

Jika ingin ummi catatkan segalanya pengalaman ummi di wad 6 Utara, maka tidak cukuplah dengan satu entri saja. InsyaAllah, andai ada kesempatan lagi, akan ummi tuliskan lagi tentangnya. Inilah posting yang paling banyak memberi kesan kepada ummi dan juga ayah. Anak-anak adalah permata dan harta yang sangat berharga. Hargailah anak-anak, tunaikan hak-haknya dan didiklah zuriat kita.

Ummi ayah sayang sangat pada `Ukasyah dan si kecil, baby “U”….




4 comments:

  1. salam mawaddah..anti hebat sangat.uhibbuki fillah...

    ReplyDelete
  2. Wah! sungguh sedih saya membaca entry ni. Setiap kali melibatkan anak-anak..hati saya akan mudah tersentuh

    ReplyDelete
  3. salam..

    respek ngan awak..

    suka baca blog awak..

    tulisan awak bestttt..

    ReplyDelete
  4. salam...
    didoakan semua nya baik belaka..
    sy pun suke bace tulisan awak.. best..

    ReplyDelete