Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary


Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..

Powered by Blogger.

May 26, 2010

Little Mujahid Junior @ 6 bulan


Salam sayang buat kalian semua. Pada hujung minggu yang lalu, ummi sekali lagi pergi membuat antenatal check-up di Hospital Barakah. Kali ini, buat pertama kalinya ummi ayah pergi check-up berdua di Hospital Barakah kerana sebelum ini, pasti aki, opah, pak long atau pak cu teman ummi dan ayah. Tidak mengapa sebab ummi faham dengan kesibukan mereka.

Alhamdulillah, hero kedua kami ini sangat sihat. Sekali lagi detailed scan dilakukan oleh Dr. Khairiah. Mula-mula Dr. Khairiah palpate perut ummi, beliau sangat terkejut kerana fundal height (ketinggian rahim) ummi bezanya 3-4 cm dengan umur sebenar adik `Ukasyah. Perbezaan sebanyak 2cm boleh diterima, tetapi kali ini besar juga bezanya itu. Dr. Khairiah terus ambil tape dan ukur untuk mendapat kepastian. Memang sah, tepat agakan Dr. Khairiah sebentar tadi sampai Dr. Khairiah cakap, “Boleh tahan”.

Akhir-akhir ini, ummi memang asyik mengadu pada ayah yang ummi susah hendak tunduk ambil barang. Kalau sujud waktu solat, memang rasa senak sangat. Perut ummi juga tegang semacam, sedangkan ummi baru mengandung tujuh bulan. Ummi cakap pada ayah yang ummi rasa macam sudah sarat je. Sudah mula gastric dan sakit pinggang. Mengikut pengalaman mengandungkan hero sulung dahulu, symptom ini, mula dirasakan bila kandungan masuk trimester ketiga. Kalau berdiri lama di wad pula, ummi terpaksa jalan pegang perut sebab rasa perut macam hendak jatuh. Ramai juga yang menegur kebesaran perut ummi ini. Memang ketara juga kebesarannya.hehe.

Jadi, Dr. Khairiah scan lagi kali ini. Kandungan amniotic fluid ummi memang mencukupi. Placenta normal, tapi little mujahid junior yang agak berat untuk umurnya. Bahasa mudahnya, adik `Ukasyah agak tembam. Ummi berpeluang melihat raut wajahnya kali ini, memang agak terkejut juga. Saling tidak tumpah seperti abangnya, cuma hidung mancung sedikit. Pipinya sungguh gebu. Jari jemarinya sangat comel. Asyik menghisap jari anak ummi ini. Kakinya pula bersilang, amboi senang hati sungguh.

Tetapi kali ini, anak ummi kurang beri kerjasama pada Dr. Khairiah. Ini mesti sebab ayah lupa pesan pada hero ini. Selalunya ayah memang berpesan padanya supaya `soleh` waktu jumpa Dr. Khairiah nanti. Alhamdulillah, ummi tiada GDM (kencing manis), tetapi ummi ini memang keturunan besar-besar. Adik-beradik ummi semuanya lahir dalam 3 kg ke atas. `Ukasyah juga 3.15kg ketika lahir. Adik `Ukasyah, agaknya lagi beratlah kan dari abang dulu. Tidak mengapa sayang, asalkan kamu sihat saja.

Ummi rasa penangan posting di Kelantan iye juga. Pagi petang siang malam asyik makan nasi kerabu. Pokoknya semua jenis nasi menjadi pilihan ummi setiap kali waktu makan. Hasilnya berat ummi juga naik 2kg dalam masa 2 minggu posting di sana. Kenaikan berat badan itu memang banyak dan tidak seharusnya begitu. Berat ummi sekarang, kalau hendak dikirakan berat ummi adalah berat sewaktu ummi mula-mula mengandungkan `Ukasyah dulu. Waktu mengandung little mujahid junior, berat ummi banyak turun dan jumlah kenaikan sepanjang mengandung kali ini baru 1 kg. Walaubagaimanapun, ummi harus menjaga pemakanan ummi mulai sekarang.

Hari isnin baru-baru ini, ummi mula puasa ganti yang masih banyak untuk diganti. Alhamdulillah, berkat semangat dari opah dan ayah, berjaya juga ummi puasa. Sebelum ini ummi risau kalau memudaratkan little mujahid junior. Tapi bila sudah tahu tentang kesihatannya secara keseluruhan, ummi bertambah yakin. Bak kata ayah, kena kuat semangat untuk tarbiyyah little mujahid junior. Little mujahid junior memang tidak berhenti menendang perut ummi dan hampir sekali ummi tumpas hendak berbuka. Tapi, ayah pujuk heronya ini untuk bertahan dan heronya pun akur saja dengan ayah ye. Esok, projek mengganti puasa akan bermula lagi. Doakan si kecil ini dan umminya kuat tau.

1 comment:

  1. akak.. anim dulu mase period lambat sehari, dah start ganti pose.. 3 hari je pun sebab lagi 6 hari dah ganti mase puasa 6.. padahal mase tu tak wat lagi UPT.. hihi.. sebab perasaan tu berat kata anim ni peknen.. lepas siap ganti pose, baru wat UPT.. result is double line!! hihi.. ni cerita mase awal tahun dulu la..

    ReplyDelete