Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary


Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..

Powered by Blogger.

June 17, 2010

Khabar dari Kami


Revision Week

Tinggal enam hari sahaja lagi ummi akan menduduki Nursing Board Exam. Ummi tidak pasti sama ada usaha yang diletakkan sudah mencukupi atau tidak. Pokoknya, ummi memang sedang berusaha.hehe. Dengan perut yang memboyot ini, agak sukar bagi ummi untuk menyelak helaian buku-buku rujukan ummi itu. Ummi sentiasa mengharapkan ayah untuk angkatkan buku-buku setiap kali ummi hendak study. Kesian juga pada ayah.

DIY Projects for Little Mujahid Junior

Dalam kesibukan mengulangkaji pelajaran, sempat juga ummi menjahit beberapa keperluan mujahid kecil ummi ini seperti nursing pillow, diaper clutch dan snuggler blanket. Entri tentangnya akan ummi update andai ada kelapangan nanti ye. Entahlah, minat ummi terhadap bidang jahitan ini semakin mendalam pula rasanya. Walaupun tidak pernah menghadiri kelas jahitan, tetapi boleh kata menjadi juga lah projek ummi kali ini.

Seingat ummi, minat ini ditanam sedari ummi kecil lagi sebab opah memang suka menjahit. Dan opah dan aki pernah menghadiahkan ummi sebuah mesin jahit mainan ketika hari lahir ummi . Bolehlah menjahit benda-benda kecil. Waktu itu, umur ummi dalam 10 tahun. Gembira bukan kepalang ummi. Ini pun ada senarai panjang projek DIY yang akan ummi laksanakan selepas exam 23 Jun ini.

Trimester Ketiga

Pejam celik, pejam celik, terasa kejap sangat masa berlalu. Rupanya, sudah 7 bulan usia kandungan ummi ini. Lagi dua bulan ummi bakal bertemu pengubat rindu ummi ini tau. Tidak sabar sangat dah ummi ayah. Sekarang ni, perut ummi ketara benar kebesarannya. Ramai yang ingat ummi tunggu masa je hendak bersalin. Hati ummi ini asyik berdebar setiap kali check-up. Entah berapa lah berat si kecil ini sekarang. Berat umminya yang tidak naik lagi. Macam statik je, sedangkan ummi memang tidak pernah kawal makan pun.

Ayah sekarang memang penat sikit sebab ummi dah tidak boleh bangun sendiri bila sudah baring atas katil. Selalunya memang kena jerit atau kejutkan ayah bila ummi hendak bangun. Kerja rumah serta bab kemas mengemas ini memang sudah serahkan pada ayah. Ummi hanya memasak je. Bab angkat benda-benda berat itu, memang ayah tidak bagi ummi buat sebab ummi sekarang asyik sakit badan je. Kadang-kadang tu, perut ni dok keras je. Risau juga kami.

Little Mujahid Junior

Mujahid kecil ini memang teramat aktif sekarang. Menendang ummi, bukan sikit-sikit. Kalau tendangannya, memang boleh rasa lah tumit kakinya yang kecil itu. Sama juga dengan tumbukannya itu. Perut ummi ini sudah jadi macam padang bola dah gamaknya. Seronok melayan mujahid kecil ini sampai terbonjol-bonjol perut ummi bila ummi ayah bersembang dengan dia. Kalau ummi solat atau baca Quran, anak ummi ini sangat responsive. Kalau dia tidak berhenti menendang, ummi akan panggil ayah suruh pegang dia. Dan yang terkejutnya, terus senyap.

Ayah kata, little mujahid junior ni pemalu bila dengan ayah. Mula-mula rasa macam tidak percaya juga, tapi setiap kali ayah pegang bila dia tengah dok aktif, tetap sama responnnya. Subhanallah, dia dah kenal mana ummi atau ayah ye. Ummi cakap dengan ayah, nadi kat tangan ayah tu kan tidak sama dengan nadi ummi. Nadi ummi lebih laju dari ayah. Bila ayah rasa nadi ummi, ayah sendiri mengakuinya. Hebat sungguh kan.

Sekarang, anak ummi ini sudah develop rutin sehariannya. Setiap hari tetap sama. Tidur pukul 12 malam. Kalau ummi stay-up pun, dia tidak teman ummi. Bangun pagi pukul 4-5 pagi. Kalau ummi tidak bangun, si kecil ini tidak berhenti menendang tilam. Hehe. Anak ummi tarbiyyah ummi suruh tahajjud ye. Jazakallah sayang. Siang tidak tidur mahupun berehat kecuali pada pukul 12-1 petang, maksudnya aktiflah dia menendang ummi. Petang, memang si kecil ini tidak berehat. Beriadhah gamaknya. Ummi doakan agar rutinnya ini sama bila dia lahir nanti. Berjaya juga ummi ayah regulate rutin dia dari dalam perut lagi. Ini hasil dari pengalaman mengandungkan abang `Ukasyah tahun lepas. Alhamdulillah.

Pegawai Farmasi

Tahniah ummi ucapkan pada ayah yang sudah menerima surat lantikan sebagai pegawai farmasi. Tempat masih belum diketahui lagi. Doakan yang terbaik untuk DnT terutamanya. Jadi sekarang, ayah tengah tunggu placement je. Tadi, baru je ummi paksa ayah pergi shopping beli kemeja, tali leher dan seluar. Rupanya bukan mudah mencari saiz baju ayah ni. Bila berkenan di hati, mesti tiada saiz. Sayang je rasanya, tetapi memang bukan rezeki. Kalau kecil pun susah juga mencari saiz rupanya. Ayah ni pakai saiz S atau M. Bila tengah sales, memang limited saiz bajunya. Kami shopping di Jusco Cheras Selatan tadi, tapi tiada satu pun barang si kecil.isk isk. Ayah kata, asyik shopping barang baby je, barang ayah tiada pun. Tidak mengapa, hari ini ummi dan si kecil raikan ayah pula ye.




3 comments:

  1. salam
    tahniah buat hafiz

    semoga kalian sekeluarga terus dilimpahi kasih sayang Allah swt...

    ReplyDelete
  2. salam adik mawaddah...
    tahniah, rezeki little junior mujahid kan...

    ReplyDelete