Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Blog Archive

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary


Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..

Powered by Blogger.

November 9, 2012

Tarbiyyah Anak-anak

Assalamualaikum Uwais sayang, dah besar nanti Uwais baca tau apa yang Ummi tulis ni.

Akhir- akhir ini, Ummi risau sangat dengan Uwais tau. Ummi Ayah perasan sangat, bila lepas Uwais pada suasana yang tak tarbawi, mula lah ada perangai pelik yang sungguh la Ummi Ayah tak berkenan. Bukan lah Ummi Ayah nak Uwais punya akhlaq yang perfect 100% ( kalau boleh, alhamdulillah ^__^).

Paling Ummi Ayah perasan, bila bab makan tak jaga, mulalah kurang mendengar kata. Kecewa Ummi Ayah tau sebab tak boleh nak larang asbab menjaga hati orang tua. Terutamanya bila suasana yang Ummi Ayah tak dapat kawal, macam balik kampung ke. Macam- macam masuk dalam perut kamu tu. Kalau rendang, lemang, ketupat, daging semua tu Ummi Ayah tak kisah, ni semua jenis junk foods yang diragui tu Uwais makan. Sampai ada adegan Ayah gi sorok perlahan- lahan waktu semua orang tak nampak, tapi ummi nampak.

Uwais, uwais, kita kena jaga setiap apa yang masuk ke dalam mulut dan menjadi darah daging kita. Nanti, kalau makan tak jaga, hati pun akan affect nak terima ilmu dan sebagainya. Tambahan pula makanan yang syubhah. Ummi nak Uwais jadi huffaz, jadi dari kecil harus dijaga k. Ummi waktu mengandung Uwais sangat menjaga pemakanan dan Ayah la yang lebih tegas dalam bab ni. Ummi tak makan fast food, McD lagilah, dari 2008 Ummi tak pernah makan dah. Ummi banyak makan makanan sunnah je.

InsyaAllah, anak Ummi Ayah anak yang soleh. Mohon Allah bantu Ummi Ayah pelihara anak- anak Ummi dan teliti dalam setiap apa yang masuk ke dalam perut anak- anak. Ameen.




- Posted using BlogPress from my iPad (www.ukidsmart.com)

No comments:

Post a Comment