Abu `Ukasyah

Abu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Ummu `Ukasyah

Blog Archive

Abang, Happy Anniversary

Abang, Happy Anniversary


Kedai Mawaddah & Hafiz

Ummi ayah sentiasa merinduimu sayang..

Powered by Blogger.

November 13, 2012

BF: Transition from Bottle to B****t (Part1)

Assalamualaikum anakanda Haniyya, semoga sentiasa baik dalam rahmat dan kasih sayang Allah. Catatan ini Ummi nukilkan buatmu supaya kamu dapat membacanya di kelak. Haniyya, bukan mudah untuk berjaya BF setiap anak walaupun Ummi dah berjaya fully BF abang dan along. Semua perjalanan penyusuan anak-anak Ummi berbeza.

Bagi Ummi, perjalanan BF Haniyya paling mencabar. Mungkin ini tarbiyyah untuk Ummi, ujian untuk Ummi. Allah nak lihat sejauh mana Ummi kuat nak melakukan salah satu sunnah ini. Ya, BF is one of the sunnah and BF is fitrah. Oleh sebab itu juga, Ummi mendapat tentangan meneruskan BF ketika Haniyya sangat memerlukan susu Ummi. Dulu , Ummi juga breastfed baby,begitu jua adik beradik Ummi yang lain. Opah adalah motivator, supporter, advocator and etc untuk Ummi. Jika ditanya siapa pendorong Ummi, mestilah Opah kan. Opah adalah contoh terdekat dan terbaik buat Ummi. Ummi pun mahu begitu, mahu jadi contoh terbaik buat Haniyya.

Haniyya dah 3 minggu minum EBM via bottle. Makin lama, Ummi perasan Haniyya dah ada preference dan mula reject direct feeding. Allah saja yang tahu perasaan Ummi. Ummi sedih, kecewa dan tertekan kerana Haniyya tak mahu langsung dah direct feed. Sampai mood dan emosi Ummi jadi tunggang langgang. Puas sudah Ummi cuba buat segala interventions, tapi tak menjadi. Ummi sampai rasa tak mahu jumpa orang lain, rasa rendah diri.

Sehinggalah semalam bila Ayah tanya Ummi, " Haniyya dah tak nak direct feeding ye?". Yup, Ayah sangat pro-BF walaupun waktu kecil dulu ayah tiada rezeki nak BF. tak semena- mena Ummi sensitif dan terasa dengan pertanyaan Ayah. Ummi merajuk. Ada hikmahnya merajuk dengan Ayah, Ummi sungguh-sungguh doa, fikir dengan tenang apa yang patut Ummi buat. Ayah kata Ummi tak tenang, sebab itu tak jadi. Memang betul kerana Ummi harapkan perubahan yang drastik, hakikatnya perlu sikit demi sedikit, tapi istiqamah.

Hari ini, petang tadi Ayah balik awal dari kerja. Ummi pun terkejut melihat Ayah balik. Waktu tu Ummi sedang cuba untuk direct feed Haniyya dan sangat terkejut bila Haniyya langsung tak protes dan BF sampai kenyang dan tidur. Mengalir air mata sebab setelah sekian lama Ummi tunggu saat ini. Ummi nak rapat dengan Haniyya balik. Ayah suruh Ummi masuk bilik susukan Haniyya, dan dia pun sambung menyusu lagi. Kelihatan seperti Haniyya rindu dengan botol susu 'natural' dia. Waktu maghrib pun susu lagi dengan Ummi. Ayah juga gembira sampai bawa Ummi dinner dekat luar. Dan Haniyya menyusu lagi dalam kereta dengan Ummi.

Ya Allah, gembiranya hati ini, ayah juga sangat gembira. Ummi faham, Ayah kasihan melihat Ummi yang berusung ke hulu ke hilir dengan EBM, cooler bag, warmer, breastpump. Sekejap- kejap basuh botol dan uruskan EBM dan terikat dengan jadual pam 2-3 jam sekali.

Alhamdulillah, sudah mula kurangkan sesi pam kerana Haniyya sudah mula direct feed . Ummi cuma pam selepas dia menyusu sahaja. Untuk memenuhi kelerluan yang Dr mahu dia consume, Ummi feed EBM pada Haniyya guna sudu. Mula- mula guna syringe, tapi macam susah nak control. Lagipun Haniyya macam kekok. Biarpun lama nak suap guna sudu, Ummi tetatp sabar. Ummi tak mahu Haniyya confuse lagi.

Terima kasih Allah atas nikmat yang tidak terhingga. BF punya banyak kelebihan dari segi emosi ibu dan anak dan banyak sangat manfaat. Allah bagi Ummi rasa jadi EP mom. Ummi kagum dengan EP mom kerana Ummi sendiri tak sanggup nak jadi EP mom sampai Haniyya 2 tahun. Ummi rasa banyak kelapangan masa direct BF Haniyya.

P/s: Semalam Ummi ada cakap dengan Haniyya, " kalau adik nak direct BF dengan Ummi, Ummi belanja adik baju Mothercare". Nampaknya, janji harus dikotakan. Hehe. Koyak poket Ummi. Ummi tak kisah la adik, janji kita berdua bahagia. Hihi. Love you adik syomel, puteri Ummi yang solehah ni.




- Posted using BlogPress from my iPad (www.ukidsmart.com)

2 comments: